Translate

Wednesday, November 20, 2013

Tiga anggota JPJ dituduh minta rasuah RM3,200

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH  - Tiga pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan ( JPJ ) Perak dihadapkan ke Mahkamah Sesyen di sini semalam atas tuduhan meminta  rasuah  berjumlah RM3,200 daripada seorang pemandu lori dan abangnya dua tahun lalu.

Mohd. Fahmi Hassim, 26, Norzalizam Mohamad, 36 dan Shafik Affandi Zainal Abidin, 41, dituduh meminta  rasuah  daripada pengadu dan abangnya sewaktu menahan mereka yang menaiki sebuah lori di persimpangan Jalan Lintang Lasah berhampiran jalan masuk ke Estet Thai Thong Sdn. Bhd., Sungai Siput dekat sini pada pukul 11 pagi, 28 Mei 2011.

Berdasarkan fakta kes, Mohd. Fahmi yang bertugas sebagai Pembantu Penguatkuasa, Unit Operasi Penguatkuasaan  JPJ  negeri dituduh meminta suapan sebanyak RM800 daripada pemandu lori berkenaan sebagai dorongan untuk melepaskan lelaki itu yang memandu sebuah lori telah luput cukai jalan dan tanpa perlindungan insurans.

Dia bersama Shafik Affandi yang juga merupakan pembantu penguat kuasa agensi sama turut didakwa meminta  rasuah  sebanyak RM2,000 lagi kepada pengadu bagi tujuan sama pada tarikh berkenaan.

Selain itu, Shafik Affandi bersama Norzalizam turut dituduh meminta suapan sebanyak RM400 daripada abang pemandu lori tersebut sewaktu berada di dalam sebuah kereta peronda agensi berkenaan pada pukul 11.33 pagi pada tarikh dan lokasi sama.

Mereka dituduh mengikut mengikut Seksyen 16 (a)(B) Akta Suruhanjaya Pencegahan  Rasuah  Malaysia 2009 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum 20 tahun dan denda maksimum lima kali ganda nilai suapan atau RM10,000, mana yang lebih tinggi jika sabit kesalahan.

Ketiga-tiga tertuduh yang diwakili peguam bela, T. Elangovan membuat pengakuan tidak bersalah dan mohon dibicarakan.Hakim Roshan Lutfi Mohamed membenarkan Mohd. Fahmi dan Norzalizam dibebaskan dengan wang jaminan sebanyak RM8,000 dan seorang penjamin manakala Shafik Affandi dengan wang jaminan sebanyak RM4,000 dan seorang penjamin.

Beliau menetapkan sebutan semula kes tersebut pada 20 Disember depan.

No comments:

Post a Comment