Translate

Tuesday, November 5, 2013

Penggiat labu sayong Kuala Kangsar dilantik Adiguru Kraf

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SUNGAI SIPUT - Perbadanan Kemajuan Kraftangan Malaysia (Kraftangan Malaysia) melantik seorang penggiat labu sayong, Zulkafly Pandak Bedin, 65, sebagai Adiguru Kraf semalam.

Ketua Pengarah Kraftangan Malaysia, Datuk Mohd. Kamil Mohd. Ali berkata, pelantikan Zulkafly yang sudah 39 tahun bergiat dalam perusahaan membuat labu sayong adalah sebahagian daripada usaha agensi tersebut untuk memelihara dan memperkembang seni kemahiran tradisional berkenaan.

“Adiguru Kraf berperanan sebagai pakar rujuk kepada Kraftangan Malaysia selain menjadi tenaga pengajar bagi berkongsi pengalaman dan kepakaran kepada generasi muda," katanya selepas majlis menandatangani dan penyerahan watikah Adiguru Kraf kepada Zulkafly di pejabat Kraftangan Malaysia cawangan Perak di Enggor dekat sini semalam.

Mohd. Kamil berkata, Zulkafly adalah salah seorang daripada tiga tokoh kraf tempatan yang dilantik sebagai Adiguru Kraf pada tahun ini selain seorang pembuat bot di Terengganu, Hasni Ali dan pengiat kraf sulaman di Kelantan, Nik Rahimah Nik Idris.

Tambahnya, kesemua Adiguru Kraf tersebut akan berkhidmat dengan Kraftangan Malaysia selama lima tahun sehingga tahun 2018.

“Selain wang tunai RM5,000, mereka juga akan menerima elaun bulanan RM500 dan layak menerima kemudahan perubatan kelas pertama di hospital kerajaan sepanjang tempoh pelantikan,” katanya.

Sementara itu, Zulkafly berkata, dia mewarisi seni pembuatan labu sayong daripada kedua ibubapanya, Pandak Bedian Anjang Hussein dan Chah Ngah Said.

Dia yang lebih mesra dipanggil Cikgu No memberitahu, beliau telah mengukir labu sayong sejak belasan tahun dan masih menjalankan perniagaan seni kraf tangan tersebut di Kampung Kepala Bendang, Sayong, Kuala Kangsar dekat sini.

“Saya lebih gemar menggunakan teknik picit dan ukir menggunakan tangan tanpa bantuan mesin dalam pembuatan labu sayong kerana selain memberi lebih kepuasan, itulah seninya,” katanya.

No comments:

Post a Comment