Translate

Tuesday, November 12, 2013

Ketam pondan ubah destini anak muda

Muhd. Nur Rafizzi menerima Anugerah Peladang Jaya sempena Hari Peladang, Penternak dan Nelayan 2013 peringkat negeri Perak ekoran kejayaan menjadi agropreneur pada usia 23 tahun.

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

MUHD. NUR RAFIZZI RAZAK hanyalah seorang anak muda berusia 23 tahun yang menamatkan zaman persekolahan berbekalkan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM).

Namun, kegigihan pemuda dari Kuala Gula, Bagan Serai, Perak ini untuk menjadi manusia berguna ternyata mengubah perjalanan hidupnya dalam tempoh yang singkat.

Dia kini muncul sebagai usahawan  ketam  lembut disejuk beku yang dipanggil oleh penduduk setempat sebagai  ketam pondan .

Lebih membanggakan, dia mampu meraih pendapatan puluhan ribu ringgit sebulan setelah mengusahakan perniagaan  ketam   pondan  sejak lima tahun lalu.

Tidak hairanlah dia juga sudah dinobatkan sebagai penerima Anugerah Peladang Jaya Perak pada Hari Peladang, Penternak dan Nelayan peringkat negeri pada 28 September lalu.

Kejayaan yang dikecapi hari ini, katanya, bermula apabila dia dan bapanya, Razak Mat Desa, 46, mencari jalan untuk mengatasi lambakan  ketam  nipah bersaiz kecil yang tidak laku di pasaran ketika itu.

Menurutnya, pada masa itu, dia yang baru tamat persekolahan sering mengikut ayahnya berniaga. Ayahnya sudah berpuluh tahun menjadi peraih  ketam  nipah daripada nelayan di sekitar Kuala Gula.

"Ketika itu saya dapati kebanyakan  ketam  yang dinaikkan oleh nelayan tempatan kurang mendapat permintaan jika beratnya kurang daripada 120 gram. "Bagi mengatasi masalah tersebut, kami melakukan uji kaji menghasilkan  ketam   pondan  daripada  ketam  kecil berkenaan," ujar usahawan bimbingan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani itu ketika ditemui Kosmo! Ahad baru-baru ini.

Pemilik syarikat Fizzi Syukur Sdn. Bhd. itu memberitahu,  ketam  nipah pada waktu kecil memiliki jantina jantan tetapi bertukar menjadi  ketam  betina selepas ia membesar. Kerana itulah ia lebih dikenali sebagai  ketam   pondan.

Ia tidak mempunyai cengkerang termasuk pada kaki dan sepit.Muhd. Nur Rafizzi berkata, untuk menghasilkan  ketam  berkulit lembut, semua kaki dan sepit  ketam  itu dicabut bagi merangsang pembentukan kulit baharu.

Menurutnya,  ketam  itu kemudian dimasukkan ke dalam sangkar dan ia akan bersalin kulit baharu dalam tempoh dua hari hingga sebulan. Kemunculan kulit baharu itu merangkumi cengkerang, kaki dan sepit yang lembut.

Namun, Muhd. Nur Rafizzi menjelaskan, usaha itu bukan mudah kerana tanpa sebarang latihan formal, percubaan untuk menghasilkan  ketam  lembut berdepan dengan cabaran yang hampir menyebabkan dia mengalami kegagalan.

Ujarnya, dalam tiga tahun pertama menceburi industri  ketam  lembut tersebut, hampir 80 peratus  ketam  nipah yang dibiak menjadi  ketam  lembut telah mati di dalam sangkar.

Bagaimanapun, dengan bantuan Jabatan Perikanan Perak, kadar kematian  ketam  nipah dalam sangkar berjaya dikurangkan kepada 30 peratus ketika ini.

Kini, Muhd. Nur Rafizzi mempunyai 200 buah sangkar ternakan  ketam  lembut yang terletak di Sungai Kurau. Tujuh pekerja mengawasi sangkar  ketam  lembut itu yang terletak berhampiran Calet Kuala Gula.

"Jika dahulu hendak jual 500 kilogram sebulan pun susah, sekarang saya tidak menang tangan.

Berdasarkan bekalan  ketam  kecil daripada nelayan setempat, buat masa ini kami mampu memasarkan secara purata dua tan  ketam  sebulan sejak dua tahun lalu," jelasnya.

Menurutnya, permintaan terhadap  ketam  lembut sejuk beku amat menggalakkan terutama dari Lembah Klang, Pahang, Kelantan dan Johor.

Beliau menambah, syarikatnya tidak akan mampu berkembang sebagaimana sekarang tanpa bantuan Kementerian Pertanian dan Industri Asas Tani.

Sebagai usahawan bimbingan, Jabatan Perikanan membantu menyediakan peralatan seperti mesin pam, peti ais, peti sejuk beku dan tong penyimpanan bernilai RM88,000.

Katanya, untuk semua peralatan yang diterima dalam tempoh lima tahun itu, dia hanya diminta membayar kos minimum lebih kurang RM200 sahaja.

"Selain bantuan peralatan fizikal, asas keusahawanan saya juga diperkukuhkan menerusi pelbagai kursus anjuran kementerian yang dikendalikan secara percuma.

"Saya menimba banyak ilmu berkaitan perniagaan  ketam   pondan  termasuk cara memproses, pembungkusan dan pemasaran daripada kursus berkenaan," ujarnya.

Menurut beliau, rangkaian jaringan perniagaannya terutama dalam kalangan pengusaha  ketam  lembut di seluruh negara juga diperluaskan hasil bantuan Jabatan Perikanan.

No comments:

Post a Comment