Translate

Tuesday, November 19, 2013

Sindiket seludup arak, rokok tumpas

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

TAIPING  -  Kastam  Diraja Malaysia (KDRM) Perak berjaya mematahkan cubaan menyeludup minuman keras dan rokok bernilai lebih RM536,000 dengan nilai cukai RM1.35 juta dalam empat serbuan di sekitar Ipoh dan Sungai Besar, Selangor baru-baru ini.

Pengarahnya, Datuk Mohd. Nasir Said berkata, serbuan dilakukan dalam operasi bersepadu dari 7 hingga 15 November lalu melibatkan rampasan 4,116 peti  arak  dan 1.423 juta rokok putih.

"Nilai minuman keras dianggar RM332,230.80 melibatkan duti berjumlah RM626,345.56 manakala rokok seludup bernilai RM206,506 dengan cukai RM728,000.56.

"Empat individu iaitu tiga daripadanya disyaki terlibat dalam aktiviti menyeludup minuman keras dan seorang dalam kegiatan rokok seludup diberkas," katanya pada sidang akhbar di Pejabat  Kastam  Cawangan Penguatkuasaan  Taiping , Simpang di sini semalam.

Turut hadir, Timbalan Pengarah  Kastam  Perak Bahagian Penguatkuasaan, Abdul Latif Abdul Kadir dan Penolong Kanan Pengarah  Kastam  Bahagian Penguatkuasaan  Taiping , Athavan Subramaniam.

Mohd. Nasir berkata, pemeriksaan mendapati, sindiket berkenaan bertindak mempamerkan setem cukai palsu pada tin minuman keras terbabit untuk mengaburi mata pihak berkuasa.

Katanya, modus operandi sindiket menyeludup rokok putih pula menggunakan kenderaan pelbagai guna mewah bercermin gelap untuk membawa keluar muatan rokok dari lokasi penyimpanan.

"Serbuan melibatkan kes minuman keras dilakukan di sebuah kedai runcit di Jalan Pasir Puteh, Ipoh pada 7 November lalu manakala pada Jumaat lalu, sebanyak 4,063 peti bir pelbagai jenama yang belum dibayar cukai ditemui di sebuah gudang di Menglembu, Ipoh.

"Sebuah restoran di Bercham, Ipoh diserbu kerana disyaki menjual rokok seludup pada 7 November lalu. Kemudian pada 11 November lalu, sebanyak 1.42 juta rokok seludup ditemui di dalam sebuah rumah di Sungai Besar, Selangor," katanya.

Jelasnya, keempat-empat kes disiasat mengikut Seksyen 135 (1) (d) Akta  Kastam  1967 dan jika sabit kesalahan, boleh didenda antara 10 kali hingga 20 kali ganda nilai barangan atau penjara maksimum tiga tahun atau kedua-duanya sekali.

No comments:

Post a Comment