Translate

Friday, November 22, 2013

UTP, FRIM jalin kerjasama pulihara pokok hutan

SERI ISKANDAR - Universiti Teknologi Petronas ( UTP ) menjalin kerjasama dengan Institut Penyelidikan Perhutanan Malaysia ( FRIM ) untuk memulihara empat spesies pokok hutan yang terdapat di dalam kampus universiti tersebut.

Naib Canselor  UTP , Datuk Dr. Abdul Rahim Hashim berkata, sebanyak 330 pokok hutan yang terdiri daripada spesies resak padi, cengal pasir daun besar, meranti kepong hantu dan karas dikenal pasti hidup meliar di kawasan seluas 202.5 hektar yang masih belum ditebus guna sejak tahun 2007.

"Saya difahamkan kesemua spesies tersebut bukan sahaja berkualiti tinggi malah merupakan spesies terancam.

"Justeru,  UTP  menjalin kerjasama dengan  FRIM  bagi memulihara spesies pokok tersebut daripada pupus. Ia merupakan komitmen Petronas dalam usaha-usaha kelestarian alam sekitar," katanya selepas majlis menandatangani Memorandum Persefahaman bersama Ketua Pengarah  FRIM , Datuk Dr. Abd. Latif Mohmod di sini semalam.

Turut hadir, Ketua Pegawai Kewangan  UTP , Hasbullah Ihsan dan Pegawai Penyelidik Kanan  FRIM , Dr. Lilian Chua.

Abdul Rahim berkata,  FRIM  juga diberi kebenaran untuk melakukan penyelidikan bagi mengesan spesies-spesies pokok hutan lain yang mungkin terdapat di dalam hutan berkenaan.

Sementara itu, Abd. Latif berkata, berdasarkan kajian pihaknya, keempat-empat spesies pokok tersebut merupakan spesies terancam tahap serius dan kebanyakan taburannya tertumpu di sekitar daerah Perak tengah termasuklah di  UTP .

Menurut beliau, langkah-langkah pemuliharaan terhadap pokok resak padi, cengal pasir daun besar, meranti kepong hantu dan karas adalah kritikal kerana ia tergolong dalam Senarai Merah Spesies Terancam Kesatuan Antarabangsa untuk Pemuliharaan Alam Sekitar.

"Keempat-empat spesies pokok hutan tersebut merupakan antara 22 peratus spesies yang hampir pupus di negara ini.

"Sasaran  FRIM  adalah untuk mengeluarkan spesies resak padi, cengal pasir daun besar, meranti kepong hantu dan karas daripada senarai spesies terancam menjelang tahun 2020," katanya.

No comments:

Post a Comment