Translate

Monday, November 11, 2013

Bengkel tertimbus, dua cedera

MOHD.  AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

CAMERON HIGHLANDS - Dua lelaki termasuk seorang pemilik bengkel membaiki kenderaan nyaris maut selepas mereka terperangkap di dalam premis berkenaan yang tertimbus dalam kejadian tanah runtuh di Jalan Sultan Abu Bakar, Brinchang di sini semalam.

Kejadian itu berlaku tidak sampai sebulan selepas peristiwa tiga orang terbunuh apabila banjir lumpur melanda Lembah Bertam, Ringlet di Cameron Highlands pada 23 Oktober lalu.

Tragedi itu berlaku selepas air Empangan Sultan Abu Bakar terletak kira-kira 1.3 kilometer dari tempat kejadian dilepaskan bagi mengelakkan ia pecah selepas hujan lebat,
Dalam kejadian pada pukul 6.30 petang itu, Idrus Munis, 43 yan gmemilik bengkel membaiki kenderaan itu dan rakannya, Mohd.  Norsofwa Abdul Wahab, 42,  yang cuma cedera ringan terperangkap hampir satu jam setengah di dalam premis tersebut sebelum mereka berjaya diselamatkan anggota dari Balai Bomba dan Penyelamat Cameron Highlands.

Ketua Polis Daerah Cameron Highlands, Superintendan Wan Mohd. Zahari Wan Busu berkata, sewaktu kejadian cuma kedua-dua mangsa bersama tiga lagi rakan mereka sedang berbual-bual di hadapan premis itu.

"Tiba-tiba lereng bukit di tepi bengkel membaiki kenderaan itu runtuh lalu menimbus sebahagian premis berkenaan.  Tiga daripada mereka berjaya menyelamatkan diri tetapi Idrus dan Mohd.  Norsofwa terperangkap di premis berkenaan akibat runtuhan tersebut.

"Kedua-dua mangsa  berjaya diselamatkan selepas runtuhan tanah yang menimbus sebahagian besar premis itu disodok keluar dengan menggunakan jentolak," katanya di sini semalam.
Wan Mohd. Zahari berkata, siasatan awal tidak menolak kemungkinan hujan lebat yang turun  di kawasan tanah tinggi tersebut sejak beberapa hari lalu menjadi punca kepada  kejadian tanah runtuh terbaru berkenaan.

Beliau memberitahu, Idrus  mengalami cedera ringan di kaki akibat ditimpa besi yang terdapat di dalam bengkel membaiki kenderaannya dan Mohd.  Norsofwa telah dihantar ke Hospital Hajjah Sultanah Kalsum, Tanah Rata di sini untuk menerima rawatan sebagai pesakit luar.

No comments:

Post a Comment