Translate

Thursday, November 14, 2013

Cetakan teragih Mykad diperluas

Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

SERI MANJUNG – Pelaksanaan cetakan teragih MyKad iaitu penyerahan kad pengenalan kepada pemohon dalam tempoh 24 jam akan diperluas kepada 10 pejabat cawangan Jabatan Pendaftaran Negara (JPN) menjelang akhir tahun ini.
Ketua Pengarah JPN, Datuk Jariah Mohd. Said berkata, pejabat cawangan terlibat ialah Temerloh, Sandakan, Besut, Tawau, Raub, Sibu, Gua Musang, Petaling Jaya, Klang dan Papar.
“Pelaksanaan cetakan teragih MyKad di cawangan-cawangan tersebut akan dilaksanakan secara berperingkat-peringkat mulai 18 November ini.
“Setakat ini, 26 pejabat JPN di seluruh negara termasuk yang terbaharu di Manjung telah melaksanakan sistem yang membolehkan pemohon memperoleh MyKad mereka dalam tempoh seawal dua jam,” katanya selepas melancarkan pelaksanaan cetakan teragih MyKad di JPN cawangan Manjung di Bangunan Persekutuan di sini semalam.

Turut hadir, Pengarah JPN Perak, Mohd. Zahari Hassan.

Jariah berkata, sejak dilancarkan pada 3 Januari lalu, pelaksanaan cetakan teragih MyKad terbukti berjaya mengurangkan tempoh menunggu pelanggan dari 10 hari kepada satu hari sahaja selain mengatasi masalah tunggakan kad pengenalan yang tidak dituntut.

Tambahnya, inisiatif tersebut juga telah menjimatkan kos penghantaran MyKad yang sebelum ini hanya dapat dicetak di ibu pejabat agensi tersebut di Putrajaya.

"Inisiatif dapat dilaksanakan dengan meletakkan mesin pencetak MyKad di pejabat-pejabat JPN terpilih.

"Kita sememangnya bercadang untuk memperluaskannya ke semua pejabat cawangan di seluruh negara tetapi ia perlu dilakukan secara berperingkat-peringkat," katanya.

Setakat ini, selain di ibu pejabat, cawangan di Pusat Transformasi Bandar dan 14 cawangan negeri, cetakan teragih MyKad turut dilaksanakan di Dungun, Machang, Kulim, Sri Aman, Batu Pahat, Keningau dan Manjung.

No comments:

Post a Comment