Translate

Sunday, November 10, 2013

Operasi periksa kilang bungkus minyak masak di Perak

IPOH - Pejabat Perdagangan Dalam Negeri, Koperasi dan Kepenggunaan (PPDNKK) Perak membuat pemeriksaan mengejut di 14 kilang membungkus minyak masak di seluruh negeri ini semalam.

Pengerusi  Jawatankuasa Hal Ehwal Pengguna, Sumber Manusia dan Masyarakat Sivil Perak, Datuk Shamsudin Abu Hassan berkata, operasi itu bagi memastikan minyak masak yang berada di pasaran negeri ini benar-benar selamat digunakan.

"Kita memandang serius dakwaan terdapat minyak masak kitar semula dijual kepada pengguna," katanya selepas mengetuai operasi tersebut yang turut disertai Pengarah PPDNKK Perak, Mohd. Hilmi Mohd. Noor di sini semalam.

Baru-baru ini Ketua Aktivitis Persatuan Pengguna Islam Malaysia, Datuk Nadzim Johan mendakwa, kira-kira 90 peratus daripada peniaga kedai makan dan gerai yang menjual makanan bergoreng pada harga rendah menggunakan minyak kitar semula.

Shamsudin memberitahu, pemeriksaan itu meliputi 14 kilang membungkus minyak masak iaitu empat di bandar raya ini, Taiping (lima), Parit Buntar (dua), Teluk Intan (dua) dan Manjung (satu).

Tambahnya, sampel minyak masak dari setiap kilan berkenaan telah diambil untuk dianalisis bagi memastikan ketulenannya.

No comments:

Post a Comment