Translate

Thursday, November 21, 2013

Rahsia penganggur hidup mewah


Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my


IPOH - Tembelang seorang lelaki hidup mewah dengan memiliki aset bernilai RM1.22 juta termasuk beberapa buah kenderaan mewah terbongkar apabila dia ditahan selepas disyaki menjalankan kegiatan mengedar dan memproses dadah sejak awal tahun ini.
Penganggur yang berusia 39 tahun itu diberkas pada pukul 2.30 petang di sebuah rumah di Kampung Rapat dekat sini, Sabtu lalu.
Ketua Jabatan Siasatan Jenayah Narkotik Perak, Asisten Komisioner Roslan Abd. Wahid berkata, dalam serbuan itu, polis merampas lapan buah kenderaan, rantai emas, jam tangan dan wang tunai berjumlah RM190,200.
"Polis turut menyita sebuah rumah teres berkembar dan flat di Kampung Rapa di sini.

"Jumlah harta suspek yang disita bernilai hampir RM1.22 juta," katanya pada sidang akhbar di Ibu Pejabat Polis Kontijen (IPK) Perak di sini semalam.

Katanya, tiada dadah dan peralatan memproses bahan itu dirampas.

Suspek yang telah berkahwin kini ditahan di bawah Seksyen 3 (1) Akta Dadah Berbahaya (Langkah-Langkah Pencegahan Khas) 1985.

Mengikut modus operandi, suspek yang bergerak secara solo akan menyewa bebera unit apartmen di sekitar Gunung Semanggol, Bagan Serai dekat sini untuk dijadikan makmal memproses dadah dan sering bertukar lokasi bagi mengelak dikesan pihak berkuasa.

"Suspek mengaku memproses dan mengedar 8.16 kilogram heroin dengan keuntungan bersih RM40,000 sebulan," katanya yang memberitahu suspek tiada rekod jenayah, tidak merokok dan menagih dadah.

Polis percaya lelaki itu turut terbabit dalam kegiatan pengubahan wang haram dengan menjalankan perniagaan menjual motosikal lasak hasil jualan dadah tersebut.

Beliau juga memberitahu, seramai 1,359 individu disyaki pengedar dadah dan 8,274 penagih dadah telah ditahan dalam tempoh 10 bulan tahun ini di Perak.

No comments:

Post a Comment