Translate

Sunday, November 3, 2013

Gempar kepala kereta api terbakar

KUALA KANGSAR - Seramai 442 penumpang Keretapi Tanah Melayu Berhad (KTMB) cemas selepas kepala kenderaan itu terbakar ketika melalui sebuah jambatan berhampiran Sekolah Menengah Kebangsaan Simpang Beluru, Enggor dekat sini semalam.
Ketika kejadian pada pukul 3.30 pagi itu, kereta api Senandung Langkawi tersebut dalam perjalanan dari Hatyai, Thailand ke KL Sentral di Kuala Lumpur.
Timbalan Ketua Polis Daerah Kuala Kangar, Deputi Superintendan Guan Beng Kang berkata, sepasukan bomba dari Balai Bomba dan Penyelamat Kuala Kangsar bergegas ke tempat kejadian sebaik menerima maklumat mengenai kejadian itu.
"Tiada kecederaan dan kemalangan jiwa melibatkan penumpang mahupun kakitangan KTMB. Kebakaran hanya melibatkan kepala kereta api berkenaan dan kebakaran tidak merebak ke gerabak lain.
"Penumpang dibenarkan berada di dalam gerabak masing-masing sewaktu operasi memadamkan api menggunakan 18 alat pemadam api," katanya kepada Kosmo! di sini semalam.
Beng Kang berkata, kebakaran dipadamkan sepenuhnya pada pukul 6.30 pagi dan semua 13 gerabak yang membawa penumpang di bawa ke Stesen Keretapi Kuala Kangsar kira-kira lapan kilometer dari tempat kejadian.

"Penumpang kemudian meneruskan perjalanan dengan gerabak yang sama namun menggunakan kepala kereta api gantian," katanya sambil memberitahu punca kebakaran dan nilai kerugian masih disiasat.

Ini merupakan kejadian terbaharu melibatkan kereta api mili KTMB selepas tiga gerabak trennya tergelincir daripada landasan di Kilometer 354.88 berdekatan stesen Rawang kelmarin.

Kejadian pada pukul 10 pagi itu melibatkan tren yang membawa 120 penumpang dan dalam perjalanan dari Tanjung Malik, Perak ke Rawang.

No comments:

Post a Comment