Translate

Saturday, November 23, 2013

Dua pegawai JPJ didakwa buat perakuan palsu

TAIPING - Dua pegawai Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Perak dihadapkan ke Mahkamah Majistret di sini semalam atas tuduhan membuat perakuan palsu berhubung bidang tugas mereka sebagai pemeriksa kenderaan dalam kejadian lebih setahun lalu.
Azis @ Aziz Ismail, 52, dan Mohamad Nazri Malek, 28,  yang masing-masing bertugas sebagai Pengawai Pemeriksa Kenderaan Motor Kanan dan Pengawai Pemeriksa Kenderaan Motor agensi tersebut dituduh melakukan kesalahan berkenaan di pejabat JPJ Cawangan Taiping pada 26 Julai 2012.
Berdasarkan fakta kes, kedua-dua tertuduh diarahkan memeriksa sebuah motosikal berkuasa tinggi, Honda NSR 150RR berdasarkan peruntukan di bawah Seksyen 59 Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Bagaimanapun, mereka didakwa mengingkari arahan tersebut dengan tidak melakukan sebarang pemeriksaan terhadap motosikal itu.
Sebaliknya, mereka membuat perakuan palsu di dalam Laporan Pemeriksaan Kenderaan kononnya motosikal tersebut telah diperiksa dan berada dalam keadaan baik.

Kedua-dua tertuduh didakwa mengikut Seksyen 108 (1) (f) Akta Pengangkutan Jalan 1987 yang memperuntukkan hukuman penjara maksimum setahun dan denda sehingga RM5,000 jika sabit kesalahan.

Azis dan Mohamad Nazri yang ditahan penguat kuasa Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia kelmarin membuat pengakuan tidak bersalah dan mohon dibicarakan.

Majistret Eyu Ghim Sang membenarkan kedua-dua tertuduh dibebaskan dengan wang jaminan sebanyak RM2,500 dan seorang penjamin.

Beliau turut menetapkan sebutan semula kes pada 23 Disember ini.

Sepanjang minggu ini, lima pegawai  JPJ  Perak termasuk Azis dan Mohamad Nazri telah dihadapkan ke  mahkamah  atas tuduhan rasuah dan pecah amanah.

Kosmo! baru-baru ini melaporkan, tiga pegawai agensi tersebut turut dihadapkan ke  Mahkamah  Sesyen Ipoh pada Isnin lalu atas tuduhan meminta rasuah sebanyak RM3,200 daripada pemandu lori dan abangnya.

No comments:

Post a Comment