Translate

Tuesday, September 12, 2023

UMT hasil unjam moden bantu nelayan tradisional

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA NERUS – Universiti Malaysia Terengganu (UMT) menghasilkan unjam moden yang lebih tahan lasak bagi membantu komuniti nelayan di Tok Jembal di sini.

Projek unjam moden tersebut merupakan program di bawah Skim Geran Pemindahan Ilmu dan Teknologi UMT bernilai RM20,000.

Naib Canselor UMT, Prof. Datuk Dr. Mazlan Abd. Ghaffar berkata, produk hasil inovasi pasukan penyelidik diketuai Dr. Fazrul Hisam Abd. Aziz tersebut lebih tahan lama berbanding unjam konvensional buatan nelayan tempatan.

“Unjam ini menggunakan pemberat diperbuat daripada gegelung kontrik menggantikan guni pasir dan tong plastik. Ia bukan sahaja lebih tahan lama malah bakal berfungsi sebagai tukun tiruan yang menjadi perumah buat ikan-ikan pelagik bernilai komersial,” katanya di Pantai Panjang, Tok Jembal di sini hari ini.

Terdahulu beliau melepaskan 20 bot membawa 100 unjam moden terbabit yang akan ditengelamkan di sekitar perairan Tok Jembal.

Mazlan berkata, unjam modem itu juga mampu merosakkan pukat tunda yang sering menceroboh dan menjadi ancaman kepada kelestarian ekosistem pesisir pantai selama ini.

Jelas beliau, daun kelapa dan teja yang ditenggelami bersama unjam terbabit sebagai menarik kehadiran ikan ke unjam juga boleh ditukar secara berkala hasil inovasi UMT terbabit. – KOSMO! ONLINE

No comments:

Post a Comment