Translate

Saturday, September 30, 2023

Konsert mini Gamelan Cilik Terengganu diiktiraf MBOR

KUALA TERENGGANU – Konsert mini Gamelan Cilik oleh 90 murid dan pelajar sekolah rendah dan menengah seluruh Terengganu diktiraf sebagai persembahan gamelan oleh murid paling ramai oleh Malaysia Book of Records (MBOR). 

 Pengarah Jabatan Pelancongan Terengganu, Fadli Yusof Zakaria berkata, konsert mini gamelan tersebut berlangsung di Kampung Budaya Terengganu di sini pada Jumaat lalu. 

 “Konsert mini berkenaan menampilkan 80 jenis alatan muzik gamelan dalam satu masa seperti kromong, gambang, saron pekin, saron baron, saron demong, kenong, gong agong, suwukan, gong ibu anak dan saron demun.

 “Ia merupakan idea Pengerusi Puspanita Terengganu, To’ Puan Seri Norzaini Abd. Latif yang amat prihatin dalam pengembangan seni muzik dan tari dalam kalangan murid,” katanya di sini semalam.

 Terdahulu, beliau menerima sijil pengiktirafan daripada wakil MBOR, Siti Nurhanim Mohd. Noh. 

 Fadli Yusof berkata, sebelum ini, Kumpulan Pemuzik dan Penari Tetap Negeri Terengganu (Suktra Terengganu) telah menghantar Adiguru terdiri daripada jurulatih muzik dan tari untuk melatih pelajar yang berbakat dan berpotensi di sekolah. 

Katanya, sekolah-sekolah berkenaan adalah yang terlibat dalam program Tunas Suktra.

No comments:

Post a Comment