Translate

Saturday, September 23, 2023

Fasa genting Terengganu di tangan pengundi

 Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Hala tuju Terengganu untuk tempoh lima tahun lagi akan ditentukan oleh 931,6534 pengundi yang bakal menunaikan tanggungjawab sebagai pemilih pada Pilihan Raya Negeri (PRN) hari ini.  

Penggal Dewan Undangan Negeri (DUN) ke-15 yang dijadual akan berakhir pada tahun 2028 merupakan fasa genting bagi masa depan negeri ini.

 Projek Laluan Rel Pantai Pantai Timur (ECRL) yang dijangka beroperasi pada awal tahun 2027 berupaya menjadi pemangkin perubahan landskap ekonomi Terengganu. 

Kewujudan perkhidmatan kereta api tersebut bukan sahaja memudahkan akses penduduk, namun menyediakan peluang kepada Pengkalan Bekalan Kemaman untuk muncul sebagai transit kargo utama di Pantai Timur. 

Peluang limpahan kewujudan ECRL harus diambil kerajaan negeri Terengganu yang bakal dibentuk nanti bagi mempelbagai sumber pendapatan untuk mengurangkan kebergantungan terhadap hasil royalti petroleum semata-mata. 

Projek-projek mega lain seperti Lebuh Raya Pantai Timur 3 (LPT 3) dan industri telaga penyahkarbonan juga dijangka bakal memberi limpahan kepada rakyat Terengganu sepanjang penggal DUN ke-15 kelak. 

Hanya kerajaan stabil yang diterajui pemimpin berkaliber dan berpandangan jauh mampu mengoptimumkan potensi besar tersebut demi kemakmuran negeri serta kebajikan rakyat. 

Dalam pada itu, PRN bakal menjadi kayu pengukur sejauh mana gaya politik baharu Barisan Nasional (BN) yang bergabung dengan Pakatan Harapan (PH) diterima pengundi Melayu. 

Sebagai negeri yang mempunyai lebih 96 peratus pengundi Melayu, PRN hari ini juga menjadi medan menguji penerimaan terhadap hasrat Perikatan Nasional (PN) yang mahu menjadi ‘hero’ baharu kaum majoriti tersebut. 

Sebelum DUN dibubarkan pada bulan Jun lalu, kerajaan negeri Terengganu dikuasai Pas dengan 22 kerusi, manakala BN pula 10 kerusi. 

Pas diketuai Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Samsuri Mokhtar bertanding di DUN Ru Redang, selain dua Exco kanan iaitu Datuk Satiful Bahri Mamat dan Datuk Mohd. Nor Hamzah pula masing-masing di Paka dan Bukit Payung. 

 Hulubalang Parti Pribumi Bersatu Terengganu Malaysia (Bersatu) telah dihantar untuk mengempur panglima-panglima UMNO seperti Pengerusi BN negeri, Datuk Seri Ahmad Said di DUN Kijal; bekas Menteri Besar, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman (Seberang Takir) dan Datuk Rozi Mamat (Telemung)


No comments:

Post a Comment