Translate

Sunday, September 24, 2023

Gelombang hijau kebal di Terengganu

Oleh MOHD. AZLI ADLAN 

MARANG – Gelombang hijau yang dijelmakan rakyat pada Pilihan Raya Umum Ke-15 (PRU15) oleh Perikatan Nasional (PN) terus kekal di Terengganu.

 Setakat pukul 8.45 malam tadi, gabungan itu mendahului undian tidak rasmi di semua kerusi-kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) yang dipertandingkan. 

Sebanyak 30 kerusi menyaksikan pertembungan satu lawan satu antara gabung BN-PH dengan PN yang menggunakan logo Pas iaitu bulan. 

 DUN Bandar pula menyaksikan tiga penjuru antara BN, Pas dan Parti Ikatan Demokratik Malaysia (Muda), manakala Hulu Besut pula melibatkan seorang calon bebas. Setakat pukul 9 malam, 

PN telah memenangi 18 kerusi DUN mengikut keputusan tidak rasmi. 

 Antara DUN tersebut adalah Jabi, Tepoh, Buluh Gading, Seberang Takir, Bukit Tunggal, Bukit Payung, Telemung, Manir dan Kuala Berang.

DUN Seberang Takir dan Telemung sebelum ini masing-masing disandang bekas Menteri Besar, Datuk Seri Abdul Razif Abd. Rahman dan Setiausaha Badan Perhubungan UMNO Terengganu, Datuk Rozi Mamat. 

PN hanya memerlukan empat lagi kerusi DUN untuk membentuk kerajaan negeri Terengganu secara majoriti mudah. 

Kiraan sama menunjukkan, bekas Menteri Besar Terengganu, Datuk Seri Ahmad Razif Abd. Rahman tewas di DUN Seberang Takir.

No comments:

Post a Comment