Translate

Tuesday, September 26, 2023

Laluan UMNO untuk diterima semula rakyat masih berliku

 BATU PAHAT – Laluan UMNO untuk diterima semula oleh rakyat dilihat masih berliku apabila hanya menang 19 kerusi Dewan Undangan Negeri (DUN) daripada 108 calon yang bertanding dalam Pilihan Raya Negeri (PRN) kali ini. 

Di Terengganu, Barisan Nasional (BN) tidak berjaya memenangi satu pun kerusi daripada 27 calon bertanding, manakala di Kedah juga gagal memperoleh sebarang kerusi daripada 15 calon dan di Kelantan, BN hanya memperoleh satu kerusi daripada 31 calon. 

Di Selangor, BN yang bertanding di 12 kerusi berjaya memenangi dua kerusi dan di Pulau Pinang memperoleh dua kerusi daripada enam calon, manakala di Negeri Sembilan BN mendapat 14 kerusi daripada 17 calon bertanding. 

 Ahli Majlis Kerja Tertinggi (MKT), Datuk Dr. Mohd. Puad Zarkasi berkata, bukan mudah untuk parti itu mencari formula baharu bagi menarik semula sokongan orang Melayu dan perlu fokus kepada agenda ekonomi rakyat dan negara. 

 “Kepimpinan UMNO tidak perlu panik seperti mahu tinggalkan Kerajaan Perpaduan. 

 “Mereka yang kalah dan berumur 45 tahun ke atas dalam PRN jangan bertanding lagi dalam Pilihan Raya akan datang,” katanya dalam akauan Facebook miliknya semalam. 

Mohd. Puad turut membayangkan bahawa jawatan dalam parti bukan tiket percuma untuk dicalonkan sebagai calon, namun UMNO perlu menampilkan ‘ayam sabung’ tulen. 

 Menurutnya, menteri UMNO mesti menyelamatkan parti ini bagi mengelakkan rakyat meluat pada tingkah laku UMNO, perlu naratif baharu dan disampaikan kepada pengundi. 

 Di Kuala Terengganu, veteran UMNO, Tan Sri Idris Jusoh berkata, Pengerusi Barisan Nasional (BN), Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi wajib memikul bertanggungjawab atas prestasi teruk BN di enam negeri terbabit termasuk Terengganu.

“UMNO kalah teruk di PRN semalam (kelmarin). UMNO kalah 100 peratus di Terengganu,” katanya yang juga bekas Pengerusi UMNO Terengganu.

No comments:

Post a Comment