Translate

Thursday, February 27, 2014

Bicara tembak, bunuh pegawai bank Jun ini

SHAH ALAM - Mahkamah Tinggi di sini semalam menetapkan perbicaraan kes pengawal keselamatan warga Indonesia, La Ode Ardi Rasila, 37, yang dituduh membunuh dan melepaskan tembakan terhadap seorang pegawai Ambank wanita di Subang Jaya dekat sini pada Oktober 2013 selama lima hari bermula 23 Jun depan.
Pihak pendakwaan yang diketuai Timbalan Pendakwa Raya, Mohd. Azari Harun memberitahu, seramai 20 hingga 25 individu akan dipanggil untuk menjadi saksi pendakwaan pada sesi pembicaraan tersebut.
Hakim Datuk Akhtar Tahir turut menetapkan pengurusan kes itu pada 7 Mei depan untuk penyerahan dokumen berkaitan sebelum bicara bermula.Bekas pengawal keselamatan tersebut menghadapi dua pertuduhan membunuh dan melepaskan tembakan terhadap Norazita Abu Talib, 37, (gambar kecil) di dalam premis Ambank cawangan USJ Sentral 2, Subang Jaya dekat sini antara pukul pukul 6 petang dan pukul 6.30 petang, 23 Oktober 2013.

Bagi pertuduhan membunuh mangsa, tertuduh yang berasal dari Sulawesi, Indonesia didakwa mengikut Seksyen 302 Kanun Keseksaan yang memperuntukkan hukuman mati mandatori jika sabit kesalahan.

Dia juga menghadapi pertuduhan melakukan rompakan dan melepaskan tembakan menggunakan pump gun dengan niat untuk menyebabkan kematian mangsa mengikut Seksyen 3 Akta Senjata Api 1971 yang juga memperuntukkan hukuman mati mandatori.

Terdahulu, tertuduh yang diwakili peguam bela, S. Selvi mengekalkan pengakuan tidak bersalah dan mohon dibicarakan selepas kedua-dua pertuduhan dibacakan dalam bahasa Indonesia oleh jurubahasa mahkamah, Made Jaafar Abdullah.

Dalam kejadian pada 23 Oktober lalu, Norazita yang merupakan pegawai bank maut akibat kecederaan di kepala setelah ditembak seorang pengawal keselamatan ketika membuka peti besi di bilik kebal bank itu.

Selepas kejadian pengawal keselamatan itu melarikan diri bersama wang tunai berjumlah RM450,000 sebelum ditangkap polis di Kampung Belungkor, Kota Tinggi, Johor pada 10 November 2013 iaitu selepas 19 hari menjadi buruan.


No comments:

Post a Comment