Translate

Thursday, October 29, 2009

Lahir di Perak dapat RM200

IPOH - Mulai tahun depan, setiap bayi yang dilahirkan di Perak akan menerima sumbangan RM200 daripada kerajaan negeri sebagai insentif simpanan pendidikan.

Menteri Besar, Datuk Zamry Abd. Kadir (BN-Pangkor) berkata, pemberian insentif berkenaan adalah galakan kerajaan negeri kepada keluarga untuk membuat tabungan pelajaran anak-anak.

"Anak adalah aset penting dan kerajaan negeri menetapkan mulai 2010, setiap bayi yang dilahirkan di Perak secara au tomatik akan mempunyai tabungan pendidikan mereka sen diri.

"Sehubungan itu, Tabung Pendidikan Negeri yang diuruskan Yayasan Perak akan diwujudkan.
Sebagai permulaan, sebanyak RM2 juta telah diperuntukkan untuk insentif ini pada tahun depan," katanya.

Beliau berkata demikian pada sidang media selepas mem bentangkan Bajet 2010 pada Penggal Kedua, Sidang Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak Ke-12 di Bangunan Perak Darul Ridzuan di sini semalam.

Persidangan terbabit yang berlangsung selama kira-kira tiga jam bermula 10 pagi meluluskan bajet tahunan berjumlah RM179 juta termasuk RM67.05 juta perbelanjaan mengurus, pembangunan dan akaun amanah.

Zambry berkata, kerajaan negeri juga memperkenal per lindungan takaful kepada golongan warga emas, ibu dan bapa tunggal, fakir miskin serta orang kurang upaya (OKU) dengan peruntukan RM4 juta setahun.

No comments:

Post a Comment