Translate

Wednesday, October 28, 2009

'Hantar anak, yang pulang mayat'

KAMPAR - "Anak saya berkeras mahu menyertai perkhemahan ini kerana katanya ia pengalaman baru baginya.

"Akhirnya saya terpaksa izinkan tetapi tidak sangka pula yang pulang ialah mayatnya."

Demikian luahan T. Nathan, 44, yang kematian anak perempuannya, Dina Deve, 11, akibat lemas setelah jambatan gantung yang dilalui Dina untuk menyeberangi Sungai Kampar di sini bersama kira-kira 50 peserta Perkhemahan 1Malaysia runtuh kelmarin.

Nathan, berkata, dia mengetahui tragedi itu daripada bapa saudaranya pada pukul 12.30 malam kelmarin.

Ekoran itu, katanya, dia dan isterinya, S. Muguna, 35, pergi ke tempat kejadian yang terletak kira-kira 20 kilometer dari rumahnya di Taman Mambang Di Awan, Kampar dekat sini.

"Sepanjang operasi mencari kami berdoa agar Dina ditemui selamat tetapi harapan kami berkecai kerana dia sudah mati," kata Nathan, seorang pemandu lori, ketika ditemui di rumahnya semalam.

Timbalan Perdana Menteri, Tan Sri Muhyiddin Yassin dan Menteri Besar Perak, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir meluangkan masa melawat Nathan dan keluarganya semalam.

Selain mengucapkan takziah, Muhyiddin menghulurkan bantuan Kementerian Pelajaran sebanyak RM10,000 bagi menguruskan pengebumian murid tahun lima Sekolah Jenis Kebangsaan Tamil (SJKT) Mambang Di Awan itu.

Sementara itu, Mugana, 35, yang masih tidak menerima kenyataan kehilangan Dina Deve, pengsan sejurus mayat anaknya itu tiba di rumah.

Mayat kanak-kanak itu akan dikebumikan di Tanah Perkuburan Hindu Mambang Diawan dekat sini hari ini.

No comments:

Post a Comment