Translate

Monday, October 12, 2009

Warga Indonesia kutuk Bendera


Oleh AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

CAMERON HIGHLANDS - Sekumpulan 500 pekebun sayur warga Indonesia mengutuk tindakan rakyat senegara mereka yang menubuhkan Benteng Demokrasi Rakyat (Bendera) yang disifatkan sebagai melampau.

Wakil kumpulan pekebun terbabit, Ahmad Thoyib Matsum, 50, berkata, mereka kecewa dengan perbuatan provokasi Bendera terhadap Malaysia sejak akhir-akhir ini.

"Kami pekerja Indonesia di Cameron Highlands tidak setuju dengan kumpulan Bendera. Kami mahu aman di sini, kami mahu mencari rezeki untuk keluarga di Indonesia.

"Setiap salah faham yang timbul antara Indonesia dan Malaysia boleh diselesaikan dengan baik secara perbincangan, lagipun kita serumpun," katanya.

Beliau ditemui bersama-sama kira-kira 15 pekebun sayur Indonesia lain yang berhimpun dan mengadakan demonstrasi secara aman di pekarangan Masjid Kayangan, Brinchang di sini semalam.

Menurut Ahmad Thoyib, majoriti warga Indonesia yang mencari rezeki di pusat peranginan tersebut tidak bersetuju dengan pendekatan keganasan dan kekerasan yang dianjurkan oleh Bendera.

Beliau yang bekerja di sini sejak 20 tahun lalu berkata, tindakan Bendera yang mengisytihar perang terhadap Malaysia adalah melampau dan memohon rakyat Indonesia yang bekerja di negara ini agar bertenang dan tidak terpengaruh dengan hasutan kumpulan tersebut.

Mereka yang berkumpul seawal pukul 10 pagi dilihat mem bawa beberapa sepanduk seperti ‘Kami Anti Perang’, ‘Terima Kasih Pahang Malaysia’, ‘Say No Ganyang, Say Yes Kenyang’, ‘Kami Aman di Malaysia dan ‘Yes Peace’.

Bagaimanapun perhimpunan tersebut bersurai kira-kira 15 minit kemudian setelah diarahkan beberapa anggota polis bertugas.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Cameron Hinghlands, Deputi Supritendan Wan Mohd. Zahari Wan Busu berkata, perhimpunan sekumpulan pekebun sayur Indonesia tersebut disuraikan pihak polis setelah didapati ia dibuat tanpa permit.

"Tiada tindakan akan dikenakan kepada peserta demonstrasi ini kerana mereka memberi kerjasama baik bersurai dengan aman setelah diarahkan pihak polis.

Siasatan awal mendapati perhimpunan bantahan tersebut berlaku secara spontan bagi menyuarakan perasaan tidak puas hati mereka terhadap kumpulan Bendera yang mahu me nyerang Malaysia," katanya.

No comments:

Post a Comment