Translate

Saturday, December 6, 2008

Tiga lelaki terlepas hukuman gantung


Oleh MOHD. AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Tiga lelaki terlepas daripada tali gantung setelah Mahkamah Tinggi di sini semalam membebaskan mereka daripada tuduhan mengedar dadah pada 2005.

Hakim Muhamad Ideres Muhamad Rafee memerintahkan Tang Kan Wah, 52, Loi Keen Mun, 28, dan Chu Kwong Nee, 29, dilepaskan tanpa perlu membela diri setelah mahkamah mendapati banyak keraguan dalam kertas pendakwaan.

Katanya, kegagalan tiga anggota polis itu menandatangani borang serbuan, penemuan dan penyerahan barang bukti iaitu dadah kira-kira 61.63 gram menyebabkan mahkamah meragui kes tersebut.

"Bagaimana anggota polis boleh gagal tandatangani borang itu, takkan penat sangat sampai tak sempat (tandatangan).

"Ia menyebabkan mahkamah meragui dan tak boleh terima keterangan yang diberi anggota polis yang melakukan serbuan berkenaan," katanya.

Selain itu, Muhamad Ideres juga me- negur pihak pendakwaan yang boleh terlepas pandang kekhilafan alamat premis serbuan dilakukan sehingga tertangkapnya ketiga-tiga tertuduh dan membawa kepada penemuan dadah tersebut pada kertas pertuduhan.

Beliau memberitahu, dalam kertas pertuduhahan, alamat premis serbuan dicatat sebagai 1990, Regrouping Area, Menglembu sedangkan yang sebenarnya ialah 1190.

"Ini bukan soal pohon maaf, tetapi yang penting keperluan undang-undang perlu dipenuhi," katanya.

Berdasarkan fakta kes, Kan Wah dari Menglembu, Kee Mun dari Jalan Pasir Pinji dan Kwong Nee dari Taman Ipoh Jaya di sini ditahan dalam satu serbuan di sebuah premis di Regrouping Area, Menglembu kira-kira pukul 5 petang pada 15 Mei 2005.

Dalam serbuan itu, polis turut menemui dadah jenis methamphetamine seberat kira-kira 61.63 gram dan ketiga-tiga tertuduh didakwa di bawah Seksyen 39 (1) (a) Akta Dadah Berbahaya 1952 yang dibaca bersama Seksyen 39 (B) (2) akta sama dan boleh membawa hukuman gantung sampai mati jika sabit kesalahan

No comments:

Post a Comment