Translate

Monday, July 25, 2016

Penceramah meninggal dunia ketika sampaikan kuliah mingguan

DUNGUN – Seorang penceramah agama tidak sempat menyampaikan kuliah­ Maghrib mingguannya di Masjid Tengku Ampuan Intan Zaharah, Kuala Dungun di sini kelmarin setelah me­ninggal dunia akibat serangan jantung.

Dalam kejadian pada pukul 8 malam itu, Mohd. Ramli Ahmad, 66, hanya sempat menyebut kalimah Allah sebanyak tiga kali sebelum tersandar kaku di kerusinya.

Imam Masjid Tengku Ampuan Intan Zaharah, Mohd. Faiz Azmi Abd. Kadir berkata, sebelum kejadian, Allahyarham Mohd. Ramli sempat memberitahu para jemaah bahawa beliau akan menyampaikan kuliah bertajuk  Kebesaran Allah.

“Beliau kemudian membacakan surah Al-Fatihah tetapi butiran tidak berapa jelas sebelum tiba-tiba kelihatan tidak bermaya dan tersandar di atas kerusi.
“Ia membuatkan jemaah masjid yang mendengar kuliah agamanya bertindak membaringkan Mohd. Ramli sebelum menghubungi Jabatan Pertahanan Awam Malaysia untuk me­minta bantuan,” katanya kepada Kos­mo! Ahad di sini semalam.

Mohd. Faiz Azmi berkata, beliau dan jemaah masjid yang lain terkejut apabila pegawai perubatan Hospital Dungun mengesahkan Mohd. Ramli telah meninggal dunia.

Sementara itu, Ketua Polis Daerah Dungun, Superitendan Ahmad Zailani Yaacob berkata, laporan bedah siasat oleh Unit Forensik Hospital Dungun mengesahkan punca kematian Mohd. Ramli disebabkan kegagalan jantung mengepam darah ke seluruh badan.

“Jenazah Allahyarham Mohd. Ramli dikebumikan di Tanah Perkuburan Islam Syed Yahaya di sini pada pukul 10 pagi tadi (semalam),” katanya.

No comments:

Post a Comment