Translate

Sunday, July 31, 2016

MPP disaran pengaruh pelajar IPT hindar IS

KUALA NERUS - Kepimpinan Majlis Perwakilan Pelajar (MPP) terutama yang beragama Islam diminta agar memainkan peranan proaktif untuk memberi penerangan kepada pelajar institusi pengajian tinggi (IPT) tentang ancaman pergerakan militan, Islamic State (IS).
Menteri Pengajian Tinggi, Datuk Seri Idris Jusoh berkata, sebagai rakan sebaya, penjelasan yang diberikan MPP terbabit lebih berkesan untuk menyakinkan pelajar IPT terbabit agar tidak terpengaruh mahupun bersimpati dengan perjuangan IS.
"Kita tidak mahu pengaruh IS ini menular di kampus-kampus IPT di negara ini. Mereka (pelajar IPT) harus sedar secara jelas bahawa budaya keganasan yang dianjurkan IS bukanlah ciri-ciri Islam sebenarnya.
"Islam yang tulen mementingkan kasih sayang, keharmonian, kedamaian dan tolenransi sesama insan sama ada seagama mahupun bukan," katanya selepas merasmikan Konvensyen Kepimpinan Mahasiswa Islam Institusi Pengajian Tinggi peringkat kebangsaan di Universiti Sultan Zainal Abidin (Unisza) di sini malam tadi. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment