Translate

Saturday, November 4, 2017

Kerajaan akan umum mekanisme pengambilan pembantu rumah asing secara terus

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Kerajaan akan mengumumkan mekanisme pengambilan pembantu rumah asing secara langsung dari sembilan negara sumber tanpa melalui ejen pada masa terdekat.
Timbalan Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri Ismail Abdul Muttalib berkata, garis panduan itu sedang dibincangkan oleh Jawatankuasa Tertinggi Pengambilan Pekerja Asing dan Pendatang Asing Tanpa Izin yang dipengerusikan Timbalan Perdana Menteri, Datuk Seri Dr. Ahmad Zahid Hamidi.
"Kerajaan telah bersetuju pada pembentangan Bajet 2018 baru-baru ini agar majikan boleh mengambil secara terus pembantu rumah dari sembilan negara sumber tetapi ia (prosedur pengambilan) tidak begitu mudah.
"Sebab itu, kita sedang berbincang mekanisme terbaik bagi memudahkan proses pengambilan pembantu rumah asing secara terus ini selain memastikan kosnya tidak mahal dan mengelakkan sebarang unsur penipuan," katanya kepada pemberita di sini hari ini.
Terdahulu beliau menyampaikan sijil kepada 90 peserta Kursus Asuhan dan Pendidikan Awal Kanak-Kanak serta Usahawan Asuhan Pertama di Rumah kelolaan Perbadanan Tabung Pembangunan Kemahiran. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment