Translate

Thursday, November 2, 2017

Hampir 20 jam hujan tanpa henti

Oleh AZLI ADLAN dan KAMARIAH KHALIDI

KUALA NERUS – Musim tengkujuh mula melanda negeri ini selepas dua kawasan di sini mula dinaiki air apabila hujan berterusan selama hampir 20 jam sejak pukul 10 pagi semalam.

Pengarah Angkatan Pertahanan Awam Malaysia Terengganu, Che Adam A. Rahman berkata, antara kawasan kampung terjejas ialah Kampung Alor Damak dan Mengabang Telung di sini.

Susulan itu, dua pusat pemindahan telah dibuka di Balai Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung Alor Da­mak dan Dewan Serbaguna Mengabang Telung di sini bermula pukul 1.21 pagi.

“Pada mulanya, seramai 62 penduduk iaitu 49 orang dari Kampung Alor Damak dan 13 orang dari Kampung Mengabang Telung telah berpindah masuk kedua-dua pusat pemindahan berkenaan. Begitupun, hujan yang berhenti pada pukul 9 pagi tadi (semalam) telah menyebabkan banjir semakin surut dan kebanyakan penduduk telah kembali di rumah masing-masing,” katanya semalam.

Che Adam berkata, setakat ini, hanya tujuh mang­sa masih menghuni pusat pemindahan di Dewan Serbaguna Menga­bang Telung.

“Setakat ini, bacaan paras air sungai di seluruh Terengganu berada di bawah paras berjaga-jaga. Cuaca juga diramal berterusan hujan di beberapa kawasan ne­geri ini selama beberapa hari,” katanya.

Dalam perkembangan berkaitan, Timbalan Ke­tua Pengarah (Pembangunan) Jabatan Bomba dan Penyelamat Malaysia, Datuk Amer Yusof berkata, cuti seramai 12,649 pegawai dan anggota bomba di seluruh negara dibekukan.

“Selain membekukan cuti, kita akan membuka bilik gerakan di setiap negeri,” katanya ketika ditemui selepas menye­rahkan kunci projek pembinaan semula sebuah rumah terbakar di Jalan Sekolah Kebangsaan Cendering di sini semalam.

Amer menambah, sebanyak 479 buah bot aluminium, enam buah bot fiber, 71 buah jet ski, 15 buah bot Kevlar dan empat buah bot penyelamat termasuk tujuh buah helikopter bomba diletakkan dalam mod bersiap sedia untuk melakukan pemantauan.

No comments:

Post a Comment