Translate

Sunday, April 22, 2012

Dokumentari Saintis Muda ditayang buat pertama kali

 TANJUNG MALIM - Dokumentari Saintis Muda 2011 : Peperangan Minda yang dirakam sempena Ekspo Saintis Muda Perak pada September tahun lalu ditayangkan buat pertama kali di Universiti Sultan Idris Shah (UPSI) di sini semalam.

Timbalan Naib Canselor (Penyelidikan dan Inovasi) UPSI, Prof. Noraini Idris berkata, penayangan dokumentari terbabit merupakan kesinambungan daripada kejayaan penganjuran Ekspo Saintis Muda Perak.

Menurutnya, pertandingan Peperangan Minda merupakan acara paling signifikan pada Ekspo Saintis Muda Perak yang julung kali dianjurkan UPSI dengan kerjasama KPerak Implementation And Coordination Corporation (KPerak).
.

“Penerbitan dokumentari tersebut selaras dengan objektif penganjuran ekspo terbabit yang bertujuan mencungkil kreativiti dan inovasi pelajar dan guru,” katanya selepas menyaksikan tayangan perdana Saintis Muda 2011 : Peperangan Minda di Dewan Konvensyen, UPSI di sini semalam.

Turut hadir dalam tayangan perdana terbabit ialah pengarah dokumentari terbabit, Jak Othman.

Noraini berkata, UPSI bercadang untuk memasarkan dokumentari yang berdurasi selama sejam dalam bahasa Inggeris itu untuk siaran televisyen tempatan dan luar negara.

No comments:

Post a Comment