Translate

Sunday, March 18, 2012

Lelaki sawan kecewa Perkeso tolak pampasan

IPOH - Bagai jatuh ditimpa tangga.

Sudah hilang upaya bekerja, empat kali tuntutan pampasan yang dibuatnya ditolak Pertubuhan Keselamatan Sosial (Perkeso).

Yaw Kok Wah, 40, mendakwa, dia sering menghidap sawan dan lemah di bahagian kiri badan kesan daripada pembedahan tumor otak yang dijalankan pada Januari 2010 di Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB) di sini.

Jelasnya, ekoran itu, pakar perubatan HRPB, mengesahkan dia tidak boleh melakukan sebarang kerja berat.

"Sejak itu, saya kehilangan pekerjaan sebagai jurujual kereta dengan pendapatan purata RM1,500 sebulan," katanya pada sidang akhbar di Pusat Khidmat dan Aduan Barisan Nasional (BN) Perak di sini semalam.

Turut hadir Ketua Urus Setia Pusat Khidmat dan Aduan BN Perak, Mohd. Rawi Abdullah.

Kok Wah yang menetap di Taman Ipoh di sini mendakwa, dia kini bergantung hidup kepada pendapatan isterinya, Leong Sai Kuen, 41, sebanyak RM400 sebulan sebagai operator pengeluaran kilang membuat pakaian di sini.

"Saya amat memerlukan pampasan tersebut untuk  mengurangkan beban isteri yang menyara keluarga," katanya.

Dalam pada itu, Timbalan Pengarah Perkeso Perak, Mohammad Ramli Ahmad Dahlan menjelaskan permohonan Kok Wah terpaksa ditolak setelah Jemaah Doktor Rayuan yang dilantik pihaknya memutuskan lelaki itu tidak mengidap keilatan yang membolehkannya menerima pampasan.

Sementara itu, Mohd. Rawi berjanji membawa kes itu untuk pertimbangan Kementerian Sumber Manusia.

No comments:

Post a Comment