Translate

Thursday, April 30, 2009

Perak bersedia tangani wabak

Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Kerajaan negeri Perak melancarkan Pelan Kesediaan Menghadapi Wabak Influenza semalam sebagai langkah ber jaga-jaga menangani wabak selesema babi yang sedang melanda dunia kini.

Pengerusi Kesihatan, Kerajaan Tempatan, Hal Ehwal Peng guna, Alam Sekitar, Pengangkutan Awam dan Hal Ehwal Bukan Islam negeri Perak, Datuk Dr. Mah Hang Soon berkata, pelan bersepadu itu melibatkan pelbagai agensi kerajaan seperti Jabatan Kesihatan Negeri Perak (JKNP), Jabatan Perkhidmatan Haiwan Perak (JPHP) dan Jabatan Keselamatan dan Ke tenteraman Awam.

"Walaupun belum ada kes melibatkan selesema babi di laporkan namun langkah proaktif perlu diambil memandangkan negeri ini mempunyai industri penternakan babi berskala besar.

"Di seluruh Perak dianggarkan terdapat 430,000 babi yang diternak di 143 ladang terutama di daerah Kinta, Kuala Kangsar dan Batang Padang," katanya pada sidang akhbar di pejabatnya di sini semalam.

Hang Soon berkata, semua ladang babi berkenaan akan dipantau rapi termasuk beberapa sampel haiwan ternakan itu akan diambil.

Beliau berkata, semua pihak yang terlibat dalam industri penternakan babi di negeri ini termasuk penternak dan ahli keluarganya juga digalakkan memakai penutup muka dan hidung.

"Semua hospital di negeri ini juga telah diarahkan bersiap sedia dan JKNP telah membekalkan 23,000 dos anti vaksin selesema sebagai persediaan menghadapi wabak tersebut.

"Selain itu memandangkan sudah ada satu kes selesema babi di Thailand, sepasukan pegawai kesihatan akan mengadakan pemeriksaan ke atas setiap pelawat yang memasuki pintu masuk dari negara jiran itu di Pengkalan Hulu," katanya.

No comments:

Post a Comment