Translate

Saturday, April 25, 2009

Bangunan sejarah, terbiar dibaik pulih



Oleh MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Setelah lebih 10 tahun terbiar, bangunan berusia hampir 100 tahun yang pernah menjadi Ibu Pejabat Pos Perak di Jalan Datuk Sagor di sini sedang dibaik pulih oleh Jabatan Warisan Negara (JWN) yang membabitkan kos RM2.76 juta.

Ketua Penolong Pengarahnya, Nasir Baba berkata, kerja-kerja memulihara bangunan dua tingkat yang dibina pada 1913 itu telah bermula Januari lalu dan dijangka siap dalam jangka masa setahun.

"Apabila siap kelak, JWN cawangan Perak yang kini beribu pejabat di Taiping akan berpindah di tingkat atas bangunan ini.

"Saya juga difahamkan Majlis Bandaraya Ipoh (MBI) juga berhasrat untuk menjadikan tingkat bawah bangunan ber sejarah itu sebagai Galeri Pos dan Telegraf," katanya.

Beliau berkata demikian ketika mengadakan lawatan kon servasi bangunan warisan sekitar Perak bersama Konsultan Arkitek Konservasi, Siti Norlizaiha Harun di bangunan tersebut di sini semalam.

Dalam lawatan dua hari bermula semalam itu, rombongan JWN yang diketuai oleh Nasir melawat bangunan warisan lain di negeri ini seperti Masjid Kampung Kuala Dal, Padang Rengas, bangunan Majlis Perbandaran Taiping dan Muzium Perak di Taiping.

Nasir berkata, kajian mendapati struktur bangunan yang direka oleh arkitek terkenal, A. B. Hubback itu masih utuh meskipun ia mengalami beberapa kerosakan dan keretakan pada bahagian dinding serta bumbung akibat lama terbiar selain terdedah pada kelembapan.

Katanya, walaupun telah mengalami beberapa pengubahsuaian ter masuk dijadikan Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Ipoh pada 1941 dan pejabat Pusat Informasi Pelancongan Perak pada 1970, JWN telah memutuskan untuk mengekalkan reka bentuk asal ketika ia dibina.

No comments:

Post a Comment