Translate

Tuesday, April 14, 2009

Masalah air lombong melimpah selesai

MOHD.AZLI ADLAN
azli.adlan@kosmo.com.my

IPOH - Masalah banjir di Rancangan Penempatan Tersusun (RPT) 10 Fasa 1, Ulu Chepor dekat sini sejak sebulan lalu yang berpunca daripada limpahan air bekas lombong berhampiran bakal selesai tidak lama lagi.

Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Manjoi, Datuk Nadzri Ismail berkata, bagi penyelesaian segera beberapa batang paip akan dipasang untuk mengalirkan limpahan terbabit ke Sungai Pari.

"Menerusi paip sepanjang kira-kira 400 meter itu, air bekas lombong akan dialir keluar ke bekas lombong lain yang berhampiran dan seterusnya ke dalam Sungai Pari.

"Kosnya mungkin tiada kerana Lembaga Air Perak (LAP) sudah menyatakan komitmen untuk menyerahkan paip miliknya untuk projek itu secara percuma sekiranya masih ada stok.

"Namun jika tidak dapat, paip baru akan dibeli dengan kos kira-kira RM14,000," katanya selepas mempengerusikan mesyuarat dengan wakil penduduk, Majlis Bandaraya Ipoh (MBI), Jabatan Kerja Raya (JKR) serta Pejabat Tanah dan Galian Kinta.

Kosmo! semalam melaporkan lebih 130 keluarga di RPT 10 Fasa 1, Ulu Chepor bimbang kemungkinan rumah mereka akan ditenggelami air berikutan limbahan bekas lombong berhampiran sejak sebulan lalu.

No comments:

Post a Comment