Translate

Monday, April 20, 2009

Guru perlu didik pelajar analisa maklumat tepat

TANJUNG MALIM - Guru perlu memainkan peranan men didik anak murid mereka mengenai kemahiran memahami dan menganalisa maklumat bagi mengelakkan generasi muda ter pesong dengan informasi yang tidak tepat.

Ketua Polis Perak, Datuk Zulkifli Abdullah berkata, pada masa kini, maklumat sememangnya terlalu mudah didapati menerusi media cetak, media massa dan media alternatif lain terutamanya blog.

Beliau berkata, tidak semua maklumat yang disalurkan itu benar dan berasas kerana banyak daripadanya tidak tepat dan ditulis semata-mata untuk mempengaruhi dan mengelirukan pemikiran rakyat.

"Pengaruh daripada penulisan yang tidak benar ini amat membimbangkan kerana ia boleh menyebabkan ketegangan seterusnya menjejaskan ketenteraman awam.

"Orang ramai terutamanya generasi muda sepatutnya tidak harus percaya bulat-bulat kepada setiap maklumat yang di terima tetapi perlu bijak menapis dan menganalisanya. Ke mahiran ini perlu disemai sejak kecil dan guru perlu memain peranan utama," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menganugerahkan pangkat Kehormat kepada Komandan dan Timbalan Komandan Kor Pasukan Sukarelawan Siswa Polis (Suksis) UPSI di Auditorium UPSI di sini semalam.

Naib Canselor UPSI, Prof. Datuk Aminah Ayob selaku Komandan pasukan pakaian berseragam itu menerima pangkat Asisten Komisioner sementara Timbalan Naib Canselor (Hal Ehwal Pelajar dan Alumni), Prof. Dr. Shaharudin Abdul Aziz menerima pangkat Supritendan.

No comments:

Post a Comment