Translate

Monday, April 20, 2009

KPT disaran tambah jam kredit kokurilum Suksis



TANJUNG MALIM - Kementerian Pengajian Tinggi (KPT) disaran agar meningkatkan jam kredit untuk kegiatan ko kurikulum Kor Pasukan Sukarelawan Siswa Polis (Suksis) yang pada masa kini adalah enam kredit kepada sekurang-kurangnya lapan kredit.

Naib Canselor Universiti Pendidikan Sultan Idris (UPSI), Prof. Datuk Aminah Ayob berkata, kajian yang dilakukan pihaknya baru-baru ini mendapati penetapan enam jam kredit tersebut tidak berbaloi berbanding jam belajar pelajar (JBP) yang perlu dilalui anggota kor terbabit.

"Secara purata, setiap pelajar yang menganggotai Kor Suksis hanya menerima satu jam kredit bagi setiap semester atau enam jam kredit untuk tiga tahun pengajian.

"Ia tidak berbaloi dengan pengorbanan mereka yang perlu menghabiskan banyak masa untuk menjalani modul disediakan Polis Diraja Malaysia (PDRM) yang bukan sahaja ketat malah agak berat," katanya selepas dianugerahkan pangkat Asisten Komisioner selaku Komandan Kor Suksis UPSI di sini se malam.

Beliau berkata, kertas cadangan telah disiapkan dan akan diserahkan kepada KPT dalam masa terdekat dan sekiranya ia dipersetujui, perubahan itu akan melibatkan lebih 20 institusi pengajian tinggi (IPT) yang mempunyai Kor Suksis.

No comments:

Post a Comment