Translate

Wednesday, April 8, 2009

Nizar menang kerusi Parlimen Bukit Gantang

Oleh AHMAD SYAKIR SAZILI dan MOHD AZLI ADLAN
berita@kosmo.com.my


TAIPING - Pas berjaya mengekalkan kerusi Parlimen Bukit Gantang selepas calonnya, Datuk Seri Mohammad Nizar Jamaluddin (gambar) berjaya menewaskan dua pencabarnya dengan majoriti undi 2,789 pada pilihan raya kecil itu semalam.

Mohammad Nizar, 52, bekas Menteri Besar Perak yang memperoleh 21,860 undi menumbangkan calon BN, Ismail Saffian, 48, yang hanya mendapat 19,071 undi.

Calon Bebas, Kamarul Ramizu Idris pula hilang wang deposit selepas sekadar meraih 62 undi manakala undi rosak ialah 465.

Peratusan keluar mengundi pula meningkat kepada 75 peratus berbanding 72 peratus yang dicatatkan pada pilihan raya umum ke-12 pada Mac 2008 lalu.

Selepas undi dikira di 32 pusat pengundian, peti undi dari 111 saluran berkenaan dibawa ke Dewan Perbandaran Taiping di sini seawal 7 malam bagi penjumlahan undi.

Keputusan rasmi pilihan raya kecil berkenaan diumumkan oleh Pegawai Pengurus Pilihan Raya Kecil P059, Parlimen Bukit Gantang, Datuk Mahmood Morshidi kira-kira pukul 9.40 malam.

Pada pilihan raya umum 2008, calon Pas Allahyarham Roslan Shaharom merampas kerusi tradisi BN itu dengan memperoleh 20,015 undi, menewaskan Bendahari Agung UMNO, Datuk Abdul Azim Zabidi dan calon Bebas M. Morgan. Roslan menang dengan majoriti 1,566 undi.

Berdasarkan keputusan semalam, kemenangan Mohammad Nizar banyak dibantu sokongan pengundi dari kalangan ma syarakat Cina khususnya di Dewan Undangan Negeri (DUN) Kuala Sepetang dan Changkat Jering selain pertambahan undi dari saluran pengundi muda.

Mohammad Nizar ketika ditemui pemberita berkata, beliau akan memikul amanah yang diberikan pengundi Bukit Gantang dan berjanji menjadi wakil rakyat yang sentiasa mesra pen duduk.

Dalam pada itu, bagi Ismail, kekalahannya itu disifatkannya sebagai adat pertandingan dan menerima hakikat bahawa itu adalah pilihan pengundi di kawasan Parlimen berkenaan.

"Saya terima (keputusan) dengan hati terbuka tapi saya berjanji akan tetap berkhidmat kepada masyarakat di sini kerana saya anak tempatan," katanya.

No comments:

Post a Comment