Translate

Thursday, August 31, 2017

Program restorasi karang Jabatan Taman Laut terima pengiktirafan Malaysia Book of Records

Oleh MOHD. AZLI ADLAN


KUALA NERUS - Program restorasi 8,300 fragmen batu karang anjuran Jabatan Taman Laut hari ini menerima pengiktirafan sebagai acara penanaman batu karang secara serentak terbesar di negara ini.
Pengiktirafan tersebut diberikan Malaysia Book of Records yang diwakili pegawainya, Lee Pooi Leng di Taman Laut Pulau Redang dekat sini.
Menteri Sumber Asli dan Alam Sekitar, Datuk Seri Wan Junaidi Tuanku Jaafar berkata, program yang bertujuan untuk memulihara sumber marin khususnya terumbu karang tersebut telah dijayakan oleh 200 sukarelawan skuba.
"Selain Pulau Redang, program itu turut diadakan di lima taman laut lain di seluruh negara iaitu Pulau Perhentian, Terengganu; Pulau Tinggi, Johor; Pulau Tioman,Pahang; Pulau Payar, Kedah dan Pulau Rusukan Besar, Wilayah Persekutuan Labuan.
"Program restorasi karang tersebut menumpukan usaha konservasi di kawasan yang terumbu karangnya terjejas akibat pelbagai faktor," katanya selepas merasmikan sambutan Hari Laut Sedunia peringkat kebangsaan di Taman Laut Pulau Redang dekat sini hari ini. - K! ONLINE

No comments:

Post a Comment