Translate

Tuesday, December 8, 2020

Terengganu kembali dilanda banjir

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Tidak sampai 11 jam selepas gelombang kedua berakhir, Terengganu sekali lagi dilanda banjir malam tadi.

Banjir disebabkan hujan lebat berterusan sejak pukul 12 tengah hari dan fenomena air pasang berkenaan telah menjejaskan empat daerah iaitu Kuala Terengganu, Kuala Nerus, Marang dan Kemaman.

Pusat bandar raya ini terutama di Jalan Masjid Abidin, Jalan Syed Husein, Jalan Kampung Daik, Jalan Kamaruddin dan Bukit Kecil di sini antara terjejas teruk dengan sebahagian premis perniagaan dimasuki air banjir.

Selain itu, banjir tersebut juga melanda perkampungan di pulau peranginan, Pulau Redang, Kuala Nerus.

Ketua Sekteriat Pengurusan Banjir Terengganu, Che Adam A. Rahman berkata, setakat ini, sembilan pusat pemindahan sementara (PPS) telah dibuka di empat daerah berkenaan yang menempatkan keseluruhan 439 mangsa.

Beliau berkata, Marang paling teruk terjejas dengan 156 mangsa daripada 42 keluarga telah dipindahkan ke PPS Sekolah Kebangsaan (SK) Rusila.

“Sebanyak tiga PPS dibuka di Kuala Terengganu iaitu SK Chendering, SK Ladang dan SK Pasir Panjang melibatkan 114 mangsa daripada 36 keluarga.

“Seramai 96 mangsa banjir daripada 22 keluarga pula terjejas di Kuala Nerus dan mereka kini ditempatkan di tiga PPS iaitu Masjid Pulau Redang, SK Tok Jembal dan SK Kompleks Seberang Takir,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Che Adam berkata, Kemaman pula mempunyai 73 mangsa daripada 24 keluarga yang ditempatkan di dua PPS iaitu SK Kemasik dan SK Pengkalan Ranggon. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment