Translate

Wednesday, December 9, 2020

Selamatkan tanah perkuburan daripada hakisan pantai

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA NERUS – Kementerian Alam Sekitar dan Air meluluskan peruntukan kecemasan berjumlah RM800,000 bagi mengatasi masalah hakisan di Pengkalan Maras di sini.

Menteri Alam Sekitar dan Air, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, peruntukan segera itu diluluskan bagi menyelamatkan tanah perkuburan Islam berhampiran daripada menjadi mangsa hakisan berkenaan.

“Kita mahu mengelakkan lebih banyak kemusnahan berlaku di Pengkalan Maras disebabkan hakisan yang kini sudah semakin hampir dengan tanah perkuburan Islam berhampiran.

“Perlu diakui ombak terlalu kuat hingga menyebabkan kesan hakisan semakin melebar pada musim tengkujuh ini,” katanya selepas memantau kesan hakisan di Pantai Pengkalan Maras di sini semalam.

Turut hadir Ahli Parlimen Setiu, Shaharizukirnain Abdul Kadir.

Tuan Ibrahim berkata, beliau turun padang untuk melihat sendiri kemusnahan Pantai Pengkalan Maras akibat hakisan yang disuarakan Shaharizukirnain di Parlimen baru-baru ini.

Beliau memberitahu, projek pembinaaan benteng penahan ombak di Pangkalan Maras tersebut akan bermula pada minggu hadapan dan dijangkap siap sepenuhnya pada tempoh enam minggu.

“Ini merupakan penyelesaian sementara kerana hakisan pantai di kawasan ini terlalu kronik.

“Sebenarnya kita sudah mengadakan pelan kajian jangka panjang dan meluluskan peruntukan RM90 juta bagi mengatasi masalah hakisan di Pangkalan Maras,” katanya. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment