Translate

Tuesday, December 8, 2020

Setia bersama 32 ekor kucing

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Dua beradik sanggup bermalam di dalam rumah yang dinaiki air demi menjaga keselamatan 32 ekor kucing peliharaan mereka.

Dalam kejadian pada pukul 10 malam itu, Azila Omar, 45, dan adiknya, Azmi, 38, bergegas pulang sebaik mengetahui rumah mereka di Bukit Kecil di sini dilanda banjir.

“Kami mengetahui perkara itu ketika dalam perjalanan pulang ke rumah dari pasar raya.

“Kami terlalu risaukan nasib 32 ekor kucing yang berada di dalam rumah. Alhamdulillah semua selamat,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini semalam.

Kediaman dua beradik itu merupakan antara 30 rumah di Bukit Kecil yang dilanda banjir kilat buat kali pertama dalam tempoh 20 tahun ekoran hujan lebat luar biasa dan fenomena air pasang.


Bercerita lanjut, Azila berkata, sebaik tiba di rumahnya, sebahagian kucing peliharaannya berada di dalam air sebelum diselamatkan dan diletakkan di tempat lebih tinggi iaitu atas katil, sofa dan meja makan.

Disebabkan sibuk membantu kucing, dua beradik itu tidak sempat menyelamatkan perabot dan perkakas elektrik di dalam rumah.

“Hampir 95 peratus perabot dan perkakas elektrik rosak ditenggelami air,” katanya yang menanggung kerugian RM10,000.


“Tidak mengapa barang-barang itu boleh diganti jika ada rezeki lebih nanti, yang penting nyawa kucing-kucing kesayangan kami,” katanya.

Disebabkan bimbang akan ke­selamatan haiwan peliharaannya, Azila dan adiknya memutuskan untuk tidak berpindah ke pusat pemindahan sementara (PPS).

“Kalau kami berpindah ke PPS, tak mungkin semua kucing dibawa sekali kerana bilangannya banyak.

“Kami lebih rela tinggal bersama kucing-kucing ini, saya yakin air akan surut tidak lama lagi,” katanya.-K! ONLINE

No comments:

Post a Comment