Translate

Monday, December 7, 2020

Banjir Terengganu semakin pulih

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Banjir gelombang kedua yang melanda Terengganu sejak seminggu lalu hampir pulih dengan hanya lapan mangsa masih ditempatkan di pusat penempatan sementara (PPS) pada hari ini.

Ketua Sekteriat Pengurusan Bencana negeri, Che Adam A. Rahman berkata, banjir hanya belum surut sepenuhnya di Merchang, Marang.

“PPS Sekolah Menengah Kebangsaan Merchang masih menempatkan lapan mangsa daripada tiga keluarga.

“Mangsa tersebut merangkumi enam dewasa termasuk dua warga emas selain dua kanak-kanak perempuan,” katanya kepada Kosmo! di sini hari ini.

Che Adam berkata, Jabatan Meteorologi Malaysia telah menamatkan amaran cuaca kuning atau waspada yang sebelum ini telah diramalkan di kebanyakan tempat di negeri ini.

Dalam perkembangan sama, beliau berkata, banjir yang melanda pedalaman Kemaman pada Jumaat lalu telah menyebabkan kemusnahan besar kepada penduduk terlibat.

“Hujan lebat berterusan telah menyebabkan semua aliran sungai berhampiran tepu pada jangka masa pendek seterusnya membawa lumpur tebal menenggelami rumah penduduk,” katanya.

Banjir gelombang kedua yang melanda Terengganu mulai 23 November lalu telah menjejaskan lebih 1,500 penduduk di semua daerah di negeri ini kecuali Hulu Terengganu. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment