Translate

Monday, December 14, 2020

Kemarau ekstrem diramal landa Terengganu

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA NERUS – Semenanjung Malaysia khususnya Terengganu diramal akan menghadapi kemarau panjang yang dikhuatiri boleh menjejaskan bekalan air bersih kepada jutaan pengguna dalam tempoh lima hingga 10 tahun lagi.

Ketua Pengarah Institut Penyelidikan Air Kebangsaan Malaysia (Nahrim), Datuk Dr. Nasir Mohd. Noh berkata, berdasarkan kajian agensinya bersama Unit Pemodenan Tadbiran Dan Perancangan Pengurusan Malaysia (Mampu) baru-baru ini, kemarau disebabkan fenomena El Nino berkenaan diunjur akan berlaku antara tahun 2025 dan 2030.

Beliau berkata, dapatan tersebut diperolehi mengikut data dibangunkan Nahrim dan Mampu bagi meramal suhu, hujan dan kepanasan seluruh negara sehingga tahun 2100.

“Fenomena El Nino dan perubahan meteorologi iklim pada masa itu akan menyebabkan kemarau berpanjangan di Semenanjung Malaysia antara tahun 2025 hingga 2030.

“Terengganu diunjur menerima kemarau lebih ekstrem berbanding tempat-tempat lain dengan dijangka berpanjangan sehingga enam bulan,” katanya pada sidang akhbar di sini hari ini.

Terdahulu beliau ditemui bertukar dokumen Memorandum Persefahaman antara Nahrim dan Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA) berhubung projek penyelidikan berkaitan air dengan Naib Canselor UniSZA, Prof. Datuk Dr. Hassan Basri Awang Mat Dahan.

Mohd. Nasir berkata, berdasarkan kajian terbabit, Terengganu diramal paling terjejas berbanding tempat-tempat lain seperti selatan Johor kerana fenomena El Nino akan memanjangkan tempoh kemarau di negeri itu. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment