Translate

Monday, December 14, 2020

‘Nak dapat RM20 sehari pun susah’

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA NERUS – Perkhidmatan bot penambang Seberang Takir yang dahulunya cukup popular dalam kalangan penduduk dan pelancong kini semakin malap dan hanya menunggu masa untuk hilang ditelan arus kemo­denan.

Keunikan warisan berusia lebih 60 tahun itu pernah menjadi nadi pengangkutan utama penduduk Seberang Takir di sini untuk ke pusat bandar semakin sukar dipertahankan.

Bagaimanapun, kekurangan pelanggan berikutan kewujudan empat jambatan termasuk Jambatan Angkat Kuala Terengganu yang menghubungkan Kuala Nerus dan pusat bandar raya menyebabkan ramai pengusaha bot penambang mengalah.

Pengerusi Persatuan Bot Penambang Seberang Takir, Muhamad @ Mamat Ibrahim berkata, kelangsungan industri bot penambang Seberang Takir perlu terus dipertahankan walaupun kini hanya terdapat 15 pengusaha.

“Daripada jumlah itu, hanya tujuh pengusaha yang aktif pada satu-satu masa. Pengguna pula semakin berkurangan terutama ketika penularan Covid-19 dan musim tengkujuh.

“Setiap hari kami hanya memperoleh pendapatan sekitar RM20 berbanding ratusan ringgit sebelum ini. Masa juga banyak dihabiskan dengan berborak-borak di jeti sambil menunggu pelanggan yang tidak kunjung tiba,” katanya ketika ditemui Kosmo! di sini baru-baru ini.

Menurutnya, perjalanan sehala dari Seberang Takir ke jeti Pasar Payang dan sebaliknya hanyalah RM2.

Muhammad berkata, bagi menarik lebih ramai penum­pang, beliau dan pengusaha bot penambang lain telah memper­kenalkan pakej menelusuri muara Sungai Terengganu termasuk melintasi Jambatan Angkat Kuala Terengganu sebagai inisiatif menambah pendapatan.

Jelas beliau, pakej itu mengenakan caj RM70 bagi setiap trip dengan maksimum 12 pelanggan.

“Bagaimanapun, pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan Bersyarat (PKPB) di kebanyakan negeri sebelum ini membataskan kehadiran pelancong yang merupakan pelanggan utama pakej berkenaan.

“Menambahkan lagi kesukaran apabila kami perlu bersaing dengan pengendali-pengendali lain seperti Teksi Air Payang dan Taman Tamadun Islam yang turut menawarkan perkhidmatan sama, tetapi jauh lebih mo­den dan selesa,” katanya.

Seorang lagi pengusaha, Harun Mahmud, 62, mengakui mereka akan cuba mempertahankan warisan bot penambang walaupun menyedari ia satu tanggungjawab yang membebankan.

“Dahulu kita boleh raih ratusan ringgit sehari, tetapi sekarang RM20 pun susah, tak padan dengan kos bahan api dan penyelenggaraan bot.

“Kehidupan pula makin tersempit. Sebelum ini, kerajaan pernah bantu dengan memberi bantuan bulanan RM200 tetapi sudah dimansuh sejak peralihan kerajaan pada tahun 2018,” katanya.

No comments:

Post a Comment