Translate

Tuesday, December 8, 2020

Hujan lebat luar biasa punca Kuala Terengganu banjir

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Hujan luar biasa dan fenomena air pasang besar menjadi punca kejadian banjir kilat yang menenggelamkan sebahagian besar bandar raya ini pada awal pagi tadi.

Datuk Bandar Kuala Terengganu, Shahidan Embok berkata, taburan hujan yang direkodkan di bandar raya tersebut mulai pukul 4.30 petang semalam ialah 190 milimeter (mm).

Beliau berkata, ia merupakan taburan hujan harian kedua tertinggi yang direkodkan di bandar raya ini sepanjang tahun 2020.

“Sebagai perbandingan, Kuala Terengganu hanya menerima purata taburan hujan bulanan antara 200 hingga 250 mm pada bulan-bulan lain di luar monsun Timur Laut.

“Ia diburukkan lagi dengan fenomena air pasang besar yang telah melambatkan lagi pengaliran air hujan ke laut,” katanya di sini hari ini.

Shahidan berkata, taburan hujan lebat luar biasa dan fenomena air pasang besar tersebut tidak mampu ditampung sistem saliran di bandar raya ini biar pun ia baru dinaik taraf baru-baru ini.

Sehubungan itu, beliau menafikan dakwaan banjir kilat berkenaan disebabkan kelemahan sistem pembangunan dan pembangunan tidak terkawal di bandar raya ini. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment