Translate

Saturday, December 19, 2020

APMM usir bot nelayan Vietnam menceroboh

 

Oleh MOHD. AZLI ADLAN

KUALA TERENGGANU – Sebuah lagi bot nelayan Vietnam yang dikesan penceroboh perairan negara telah diusir Maritim Malaysia (APMM) pada kelmarin.

Pesawat udara Bombardier CL415MP milikAPMM yang sedang melakukan rutin pengawasan udara mengesan bot nelayan asing itu pada kedudukan 94.6 batu nautika dari muara Kuala Terengganu dekat sini.

Pengarah Maritim Terengganu, Kepten Maritim Muhammad Suffi Mohd. Ramli berkata, penemuan bot nelayan Vietnam berkenaan kemudiannya telah dimaklumkan kepada Kapal Maritim (KM) Langkawi.

“KM Langkawi yang sedang melakukan rondaan di sekitar perairan Kuala Terengganu segera memintas bot nelayan asing itu.

“Pemeriksaan yang menjumpai 15 kru warga Vietnam di dalamnya,” katanya di sini hari ini.

Muhammad Suffi berkata, pukat milik nelayan berkenaan telah dirampas selain bekalan air dan makanan mereka dibuang ke tengah laut sebelum diusir keluar dari perairan negara.

Jelas beliau, tindakan membuang bekalan air dan makanan nelayan asing tersebut bertujuan bagi memastikan mereka tidak mempunyai pilihan kecuali ke negara asal.

Dalam pada itu, beliau memberitahu APMM telah mengusir 25 bot nelayan Vietnam dan 259 nelayan negara jiran tersebut sejak bulan September lalu.

“Keadaan laut bergelora ekoran musim tengkujuh buat alasan untuk APMM leka daripada mengawasi perairan negara daripada anasir asing,” katanya. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment