Translate

Wednesday, December 9, 2020

Pas yakin Muafakat Nasional tetap terajui Perak

 Oleh MOHD AZLI ADLAN

KUALA NERUS – Pas percaya kerajaan negeri Perak akan tetap diterajui Muafakat Nasional (MN) yang ditunjangi parti itu dan UMNO.


Timbalan Presiden Pas, Datuk Seri Tuan Ibrahim Tuan Man berkata, pihaknya berpegang dengan jaminan Presiden UMNO, Datuk Seri Zahid Hamidi yang mahu mempertahankan Muafakat Nasional dalam pembentukan kerajaan baharu Perak.

Beliau berkata, Pas sentiasa membuka pintu rundingan dan akan mengadakan mesyuarat peringkat dalaman untuk membincangkan perkembangan politik di Perak pada masa terdekat.

“Kita akan duduk berbincang dengan rakan-rakan UMNO dan Bersatu (Parti Pribumi Bersatu Malaysia) untuk selesaikan masalah (politik) di Perak,” katanya ketika ditemui selepas meninjau hakisan pantai di Pengkalan Maras di sini hari ini.

Tuan Ibrahim berkata, Pas percaya pergolakan politik di Perak boleh diselesaikan secara baik dan muafakat dan tidak akan merebak di peringkat Persekutuan dan negeri-negeri lain yang turut diterajui Perikatan Nasional (PN).

Dalam perkembangan sama, krisis politik di Perak yang menyaksikan penyingkiran Datuk Seri Ahmad Faizal Azumu dari Bersatu sebagai Menteri Besar tidak akan menggugat keutuhan Pas dan UMNO dalam Muafakat Nasional.

“Pas masih salah satu komponen penting dalam Muafakat Nasional dan kita sering mengadakan mesyuarat peringkat jawatankuasa bersama,” katanya.

Ahmad Faizal sebelum ini meletak jawatan sebagai Menteri Besar Perak setelah gagal mendapat sokongan majoriti daripada ahli Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak dalam undi usul percaya terhadap beliau pada Jumaat lalu.

Dalam undian 59 Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN), beliau hanya mendapati 10 undi termasuk tiga daripada Pas manakala 48 menentang dan satu undi rosak atau berkecuali. -K! ONLINE

No comments:

Post a Comment