Translate

Sunday, December 20, 2020

Penyelidik UniSZA rakam imej meteor Gemini

 

Oleh MOHD AZLI ADLAN

SETIU – Kumpulan Penyelidik Institut Penyelidikan Alam Sekitar Pantai Timur (ESERI) berjaya merakam imej fenomena jaluran hujan meteor Gemini di Balai Cerap Universiti Sultan Zainal Abidin (UniSZA), Merang di sini.

Penyelidik UniSZA, Prof. Roslan Omar berkata, aktiviti mencerap fenomena itu dilakukan dari pukul 9.30 malam semalam hingga 3.30 pagi, hari ini.

Beliau berkata, dua imej jaluran hujan meteor Gemini itu dapat dirakam dengan jelas oleh pelajar Sarjana, Najmudin Zulkeflee pada pukul 10.30 malam semalam dan 1.57 pagi tadi.

“Kita bernasib baik kerana inilah imej jaluran hujan meteor Gemini paling cantik dan jelas pernah dirakam di Balai Cerap UniSZA.

“Biasanya, ia sukar kelihatan di kawasan Pantai Timur atas faktor cuaca dan awal tebal pada musim tengkujuh ini ,” katanya kepada Kosmo! di sini semalam.

Roslan berkata, pencemaran cahaya, kegeloraan atmosfera dan kelembapan udara boleh menjejaskan hasil astrofotografi yang dicerap.

Jelas beliau, selain faktor cuaca baik, lokasi Balai Cerap UniSZA yang jauh daripada pencemaran cahaya dan berada di kawasan tinggi memainkan peranan terhadap kejayaan merakam imej
jaluran hujan meteor Gemini tersebut.

Roslan memberitahu, fenomena tersebut berlaku apabila kedudukan buruj Gemini berada di kedudukan lebih tinggi.

Jelasnya, meteor yang kelihatan pada setiap Disember itu merupakan satu-satunya fenomena astronomi boleh dilihat dengan mata kasar tanpa bantuan sebarang alat bergantung kepada cahaya bulan. – K! ONLINE

No comments:

Post a Comment