Translate

Wednesday, June 13, 2018

Lapan kematian, 4,966 saman trafik dikeluarkan di Terengganu sejak pelancaran Ops Selamat 13

MOHD. AZLI ADLAN

KUALA NERUS - Sebanyak 143 kemalangan termasuk tujuh insiden melibatkan kematian dicatatkan di Terengganu sejak Op Selamat 13 sempena musim perayaan Hari Raya Aidilfitri dilancarkan pada Jumaat lalu.

Ketua Polis Terengganu, Datuk Aidi Ismail berkata, tujuh kemalangan maut berkenaan telah menyebabkan lapan kematian iaitu sekali ganda berbanding cuma empat dalam tempoh sama pada tahun lepas.

"Kebanyakan kemalangan itu berlaku di jalan persekutuan iaitu 52 kes selain di jalan bandaran (43) dan jalan negeri (28). Di Lebuh Raya Pantai Timur 2 (LPT2) pula, sebanyak 10 kes kemalangan dicatatkan setakat ini.

"Sebanyak 4,966 saman trafik juga telah dikeluarkan sepanjang tempoh sama dan ia kenaikan mendadak berbanding 3,227 kompaun pada tahun lalu," katanya selepas menyaksikan pelancaran Kempen Keselamatan Jalan Raya di Plaza Tol Gemuruh di sini hari ini.

Kempen sempena Op Selamat 13 itu dilancarkan Pengerusi Jawatankusa Kebajikan, Pembangunan Wanita, Keluarga dan Perpaduan Nasional Terengganu, Hanafiah Mat.


Aidi berkata, peningkatan jumlah kemalangan maut dan saman trafik yang dikeluarkan itu amat mengusarkan pihaknya dan beliau menyeru pengguna jalan raya agar lebih berhati-hati, tidak gopoh dan lebih berhemah ketika memandu ke destinasi masing-masing pada musim perayaan ini. - K! ONLINE 

No comments:

Post a Comment