Translate

Saturday, May 4, 2013

Pengangkutan awam Perak dipermodenkan


IPOH - Kesungguhan kerajaan negeri Perak diterajui Barisan Nasional (BN) diterajui Menteri Besar, Datuk Seri Dr. Zambry Abd. Kadir meningkatkan sistem pengangkutan awam untuk keselesaan rakyat mula menampakkan hasilnya.

Zambry berkata, transformasi pengangkutan awam negeri ini diperkasa dengan pembinaan terminal bas baharu di Bandar Meru Raya yang mula beroperasi akhir September tahun lalu.

“Terminal Amanjaya yang diuruskan The Combined Bus Services itu bercirikan moden dan seperti lapangan terbang kerana mempunyai balai pelepasan di aras satu manakala balai ketibaannya di aras dua.

“Ia juga dilengkapi pelbagai kemudahan seperti hotel bajet, 400 tempat letak kenderaan, kaunter e-Ticketing dan medan selera,” katanya kepada Kosmo! baru-baru ini.

Beliau berkata, kesediaan semua 50 pengendali bas ekspres yang sebelum ini beroperasi di Terminal Medan Gopeng untuk berpindah di terminal bas baharu terbabit mulai 7 April lalu amat dihargai.

Pada perkembangan sama, beliau memberitahu perkhidmatan bas henti-henti di negeri tersebut yang sebelum ini sering menjadi rungutan rakyat juga telah dipertingkatkan.

Menurut beliau, pelan perkhidmatan pengangkutan awam yang lebih sistematik dan berkesan kepada rakyat, termasuk di luar bandar telah dimulakan secara berperingkat-peringkat mulai Jun 2011.

“Ia sebagai penyelesaian kepada rungutan terutama daripada penduduk luar bandar mengenai perkhidmatan bas henti-henti yang banyak diterima sebelum ini.

“Setakat ini tiga daerah telah mendapat manfaat iaitu Manjung, Larut, Matang dan Selama serta Kuala Kangsar dan akan diperluas ke daerah-daerah lain dalam masa terdekat,” katanya.

No comments:

Post a Comment