Translate

Thursday, January 24, 2013

Projek rumah mesra rakyat tertangguh disambung semula


SLIM   RIVER  - Syarikat Perumahan Negara Berhad ( SPNB ) memberi jaminan pembinaan 406 buah Rumah Mesra Rakyat 1Malaysia (RMR1M) yang tertangguh sebelum ini bakal bermula pada awal bulan depan.

Pengarah Urusannya, Datuk Dr. Kamarul Rashdan Salleh berkata, masalah tersebut melibatkan 5.4 peratus daripada 7,465 permohonan yang diluluskan pada tahun lalu.

Beliau berkata, rata-rata projek pembinaan 406 skim perumahan di seluruh negara tersebut mengalami kelewatan sehingga enam bulan.

"Bagaimanapun, masalah yang disebabkan oleh kesukaran memperoleh pembiayaan bank dan kekurangan tenaga buruh itu telah berjaya diatasi.

"Semua projek pembinaan perumahan tersebut akan dimulakan pada 1 Februari ini," katanya.

Beliau berkata demikian selepas menyampaikan surat tawaran RMR1M kepada 26 penduduk Kampung Balun dan Kampung Pekan, Trolak di sini semalam.

Turut hadir pada majlis itu ialah Ahli Dewan Undangan Negeri  Slim   River , Datuk Mohd. Khusairi Abdul Talib.

Kamarul Rashdan berkata, sebelum ini pembiayaan RMR1M ditanggung sepenuhnya  SPNB , tetapi agensi itu telah memutuskan untuk menyerahkan pembiayaan kepada institusi kewangan bagi menangani banyak kes hutang tak berbayar yang tinggi oleh pembeli rumah terdahulu.

No comments:

Post a Comment