Translate

Sunday, January 20, 2013

Polis teliti insiden kenderaan JPJ dibakar di YouTube


KAMPAR - Polis sedang meneliti rakaman video yang dimuat naik di laman perkongsian video, YouTube bagi mendapat gambaran sebenar insiden sebuah kenderaan pacuan empat roda milik Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) Perak yang rentung dibakar orang awam di Jalan Ipoh-Lumut berhampiran Ayer Tawar pada 11 Januari lalu.

Ketua Polis Perak, Datuk Mohd. Shukri Dahlan berkata, setakat ini, berdasarkan laporan polis yang dibuat tiga penguat kuasa JPJ terlibat pada hari kejadian, mereka mendakwa dilanggar dari belakang sewaktu menunggu lampu isyarat di lokasi tersebut.

"Setakat ini, polis masih berpegang kepada laporan itu. Apa-apa pun siasatan kes berkenaan masih diteruskan termasuk merakam percakapan empat suspek yang telah ditahan sebelum ini.

"Saya ingin tegaskan polis tidak memanipulasi atau menyembunyi apa-apa fakta. Kami memerlukan lebih ramai lagi saksi yang melihat insiden itu tampil memberi keterangan sebelum sebarang kesimpulan dibuat," katanya kepada pemberita di sini semalam.

Kosmo! pada 12 Januari lalu melaporkan sebuah kenderaan pacuan empat roda JPJ remuk dan rentung angkara tindakan agresif orang awam yang berang selepas kenderaan itu didakwa menjadi punca kemalangan membabitkan lapan buah kenderaan lain.

Beberapa saksi mendakwa kenderaan jenis Toyota Fortuner yang dinaiki tiga anggota penguat kuasa JPJ dari arah Sitiawan itu secara tiba-tiba menyeberang pembahagi jalan untuk menahan sebuah lori membawa muatan kelapa sawit di laluan bertentangan.

Tindakan tersebut menyebabkan lapan kenderaan lain terbabas dan berlanggar sesama sendiri sehingga empat orang mengalami kecederaan parah, manakala 10 orang lagi menerima rawatan sebagai pesakit luar di Hospital Seri Manjung.

No comments:

Post a Comment