Translate

Wednesday, June 29, 2011

Gajah musnah tanaman penduduk ditangkap

GERIK - Kebimbangan penduduk Kampung Tawai dekat sini dengan masalah serangan gajah yang bertindak memusnahkan tanaman mereka sejak beberapa bulan lalu berakhir dengan penangkapan seekor gajah jantan kelmarin.

Pengarah Jabatan Perlindungan Hidupan Liar dan Taman Negara (Perhilitan) Perak, Shabrina Mohd. Shariff berkata, gajah subdewasa seberat satu tan itu berjaya ditangkap Unit Tangkap Gajah (UTG) setelah didapati berkeliaran di belakang sebuah rumah penduduk Sabtu lalu.

“Sebelum ini, Perhilitan Perak menerima banyak aduan daripada penduduk kampung tentang tanaman kelapa sawit, getah dan dusun buah-buahan di usahakan mereka dimusnahkan gajah.

“Anggota kita telah terserempak dengan seekor gajah jantan berkeliaran di belakang sebuah rumah penduduk pada pukul 6 petang sebelum bertindak menembak dengan menggunakan ubat pelali,” katanya kepada Kosmo! semalam.

Shabrina berkata, gajah yang mempunyai ukuran tapak kaki se besar 33.02 sentimeter (sm) itu berjaya dijinakkan pada 8.30 malam sebelum dirantai.

“Gajah jantan berkenaan telah dilepaskan semula di habitat asalnya di Hutan Simpan Papulut. Kita percaya dianggarkan tujuh ekor gajah menghuni hutan simpan tersebut yang terletak berhampiran Kampung Tawai.

“Sebelum ini, UTG pernah menangkap seekor gajah jantan lain yang berkeliaran di kampung sama pada Jun tahun lalu,” katanya.

No comments:

Post a Comment