Translate

Friday, June 10, 2011

Silat perlu diiktiraf sebagai harta intelek negara

IPOH - Kejohanan Seni Silat Warisan Mahaguru yang bakal berlangsung lusa disasar mampu menjadi pemangkin kepada usaha untuk pematenan seni silat dan senjata warisan Melayu.

Ketua Pengawai Eksekutif KPerak Implementation and Coordination Corporation (KPerak) Dr. Ahmad Kamil Mahmood berkata, pihaknya melihat seni silat bukan sekadar ilmu pertahanan diri warisan tetapi juga harta intelek berharga kepada negara.

“Setahu saya kita mempunyai lebih 2,000 cabang silat dan 245 senjata Melayu yang diwarisi sejak ratusan tahun dulu namun kesemuanya tidak pernah dipatenkan.

“Bagi KPerak, usaha untuk mematenkan silat dan senjata warisan itu penting bagi menyemarakkan lagi perkem bangan seni pertahanan diri warisan itu ke peringkat antarabangsa bagi setanding dengan judo, karate-do dan taekwondo,” katanya.

Beliau ditemui bersama penganjur Kejohanan Seni Silat Warisan Mahaguru, Jak Othman di pejabatnya di Pusat Dagangan Tekno Perak (PTTC) di sini semalam.

Ahmad Kamil berkata, penglibatan KPerak dalam kejohanan yang akan berlangsung di Universiti Teknologi Petronas (UTP), Seri Iskandar itu adalah langkah strategik ke arah usaha pempatenan tersebut.

Menurut beliau, pertandingan julung kali itu adalah pe luang terbaik untuk mengenali lebih dekat seni bela diri asli Melayu kerana disertai wakil dari persatuan silat terbaik negara.

Ujarnya, sebagai syarikat milik penuh kerajaan negeri yang berperanan membangunkan industri teknologi maklumat dan komunikasi di Perak, K Perak akan membantu pengedaran dokumentari digital berkaitan pertandingan itu ke peringkat antarabangsa.

No comments:

Post a Comment